تبلیغات
وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آذر 1395

درحال مشاهده: وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آذر 1395


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

چند استراتژی انگیزشی

یکشنبه 28 آذر 1395
10:40
امیرحسین ستوده بیدختی
چند استراتژی انگیزشی

    سعی کنید محیط کار تا حد امکان برای افرادتان خوشایند باشد، خصوصاً برای آنهایی که مهارت کمتری دارند یا نقششان کمرنگ تر است. اطمینان حاصل کنید که محیط کار، تمیز، به اندازه کافی روشن، و راحت است.
    ببینید "محرک غالب" برای هر یک از اعضای تیمتان چیست، تا بتوانید ساختاری مؤثر برای پاداش ها و جایزه ها تدارک ببینید.
    با گفتن یک "متشکرم" ساده از تیم خود قدردانی کنید. معرفت نشان دادن و قدردانی نسبت به کاری که خوب انجام شده، می تواند یک محرک حیرت انگیز باشد.
    اگر ایجاد انگیزه در تیم خود را دشوار یافتید، از اصول نظریه Expectancy استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا با ایجاد ارتباط میان تلاش افرادتان و خروجی های پروژه، انگیزه آنها را افزایش دهید.
    افراد "با جاه طلبی پایین" معمولاً مسئول انجام کارهایی هستند که سایر افراد سازمان آن کارها را "کم اهمیت" می دانند. اطمینان حاصل کنید که با این افراد نیز همانند سایرین رفتار می شود.
    در صورت امکان به کارکنان خود این فرصت را بدهید که وظایف و پروژه هایشان را خودشان انتخاب کنند. در این صورت، نسبت به وظایف خود بیشتر احساس مالکیت خواهند کرد و بهتر مسئولیت کارهایشان را بر عهده خواهند گرفت.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

استراتژی اقیانوس آبی

یکشنبه 28 آذر 1395
10:39
امیرحسین ستوده بیدختی
استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی، روشی است برای اینکه سازمان شما رقابت ها را پشت سر بگذارد و به بازاری باز و دست نخورده راه یابد. برای در پیش گرفتن این استراتژی، مراحل زیر را دنبال کنید:

    ابتدا حرفه و سازمان خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. فهرستی از استانداردها و راهکارهای برتر تهیه کنید. چه کارهایی را همه یکسان انجام می دهند؟
    در مرحله بعد، بین خطوط را نگاه کنید. سازمان شما هنگام ایجاد یک محصول یا خدمت جدید، از کدامیک از این استانداردها یا راهکارهای برتر می تواند صرف نظر کند یا کدامیک را می تواند دوباره تعریف نماید؟
    بپرسید که مشتریان یا بازارهای هدف شما واقعاً در جستجوی چه چیزی هستند. خود را به جای آنها بگذارید. چه چیزی از خدمات یا محصولات موجود، ممکن است آنها را ناراحت کند؟
    پس از شناسایی یک نیاز یا یک محصول، به هزینه های آن توجه کنید. چه استانداردهایی را می توانید حذف کنید یا تغییر دهید تا در هزینه ها صرفه جویی شود؟
    اکنون به موانعی که احتمالاً بر سر راه اجرای این ایده، پدید خواهد آمد، توجه کنید. فهرستی از آنچه که ممکن است شما را متوقف سازد، تهیه کنید و در مورد اینکه چگونه بر هر یک از این مشکلات غلبه خواهید کرد، تصمیم بگیرید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

4 بُعد کارهای ارتباطی

یکشنبه 28 آذر 1395
10:38
امیرحسین ستوده بیدختی
4 بُعد کارهای ارتباطی

مهارت های فردی، برای حفظ انگیزه تیم و واداشتن آنها به اینکه کارها را به نحو احسن انجام دهند، ضروری است. با استفاده مناسب از مهارت های فردی می توانید رضایتمندی تیم، تعامل آنها با کاری که انجام می دهند، و بهره وری سازمان خود را افزایش دهید. ایده "چهار بعد کارهای ارتباطی" می تواند به شما کمک کند تا از استعدادهای طبیعی و مهارت های فردی اعضای تیم برای کارها یا پروژه های خاص، به بهترین وجه استفاده نمایید.
بر اساس تحقیقات انجام شده، "چهار بعد کارهای ارتباطی" عبارتند از:

    نفوذ: افرادی که در این بعد قوی هستند، از اینکه بتوانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند، لذت می برند. آنها در مذاکره و متقاعد کردن دیگران، عالی عمل می کنند و عاشق داشتن آگاهی ها و ایده هایی هستند که بتوانند در اختیار دیگران قرار دهند.

    تسهیل فردی: افرادی که در این زمینه قوی هستند، معمولاً کارگران "پشت صحنه" اند. آنها بخوبی انگیزه ها و احساسات دیگران را حس می کنند. همچنین در کمک به دیگران برای مقابله با تضادها و مسائل عاطفی، مهارت دارند.

    خلاقیت در ارتباطات: افرادی که در این بعد قوی هستند، در استفاده از تصاویر و کلمات برای ایجاد احساسات، خلق ارتباطات، یا ایجاد انگیزه در دیگران، مهارت دارند. توجه داشته باشید که تفاوت "خلاقیت در ارتباطات" با "نفوذ" در این است که "نفوذ" مستلزم یک تعامل فرد به فرد است، در حالی که "خلاقیت در ارتباطات" از راه دور رخ می دهد.

    رهبری تیم: اعضایی از تیم که در این مورد قوی هستند، از طریق تعامل با دیگران پیش می روند. این زمینه هم ممکن است شبیه "نفوذ" به نظر برسد. تفاوت در اینجاست که افراد دارای "نفوذ" بر نتیجه نهایی توجه و تمرکز دارند، اما "رهبران تیم" دیگران را همراهی می کنند تا به اهداف دست یابند و توجه بیشتری نسبت به افراد و فرآیندهای لازم برای رسیدن به اهداف، از خود نشان می دهند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

رهبری چیست؟

یکشنبه 28 آذر 1395
10:37
امیرحسین ستوده بیدختی
رهبری چیست؟

ارائه یک تعریف برای "رهبری" می تواند دشوار باشد، زیرا رهبری از دیدگاه افراد مختلف، دارای معانی متفاوت است. در مدل رهبری تحول گرا، رهبران جهت را تعیین می کنند و به خودشان و دیگران کمک می کنند تا برای حرکت به جلو "کار درست" را انجام دهند. بدین منظور، آنها ابتدا یک چشم انداز الهام بخش ایجاد می کنند و سپس در دیگران برای رسیدن به آن چشم انداز، انگیزه و اشتیاق پدید می آورند. آنها همچنین تحویل آن چشم انداز را، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، مدیریت می کنند و تیم های خود را به گونه ای تشکیل می دهند و تربیت می کنند که آنها را قویتر سازند.
توسعه مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک رهبر مؤثر، به زمان و سختکوشی نیاز دارد. با این حال بازده، چه از نظر پاداش های فیزیکی و چه از نظر رضایتمندی شخصی، بسیار زیاد است. از سفر رهبری لذت ببرید!

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:
برچسب ها:رهبری ،

مدل تفکر خلاق Hurson

یکشنبه 28 آذر 1395
10:37
امیرحسین ستوده بیدختی
مدل تفکر خلاق Hurson

Tim Hurson مدل تفکر خلاق را مطرح کرد و در سال 2007 آنرا در کتاب خود، به نام Think Better، منتشر نمود. این مدل، یک رویکرد ساختیافته را برای حل خلاقانه مسائل ارائه می کند. شما می توانید از آن برای حل مسائل خود یا یک گروه، استفاده کنید.
این مدل شامل شش مرحله است:

    بپرسید: "اوضاع چگونه است؟".
    بپرسید: "چه مواردی موفق می باشد؟".
    بپرسید: "پرسش چیست؟".
    پاسخ ها را تولید کنید.
    راه حل را قالب بندی کنید و متناسب با شرایط مسئله خود، فرم دهید.
    منابع را مشخص نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


از مزایای این مدل، آن است که شما را تشویق می کند تا در هر مرحله از فرآیند حل مسئله، از تفکر خلاق و انتقادی استفاده کنید. این بدین معناست که شما می توانید دید خوبی نسبت به مسئله پیدا کنید و می توانید به راه حل های عالی دست یابید.


ارسال شده در:

تجزیه و تحلیل قابلیت ها و توانایی های اصلی

یکشنبه 28 آذر 1395
10:35
امیرحسین ستوده بیدختی
تجزیه و تحلیل قابلیت ها و توانایی های اصلی

نقطه آغاز برای درک توانایی های اصلی، درک این نکته است که کسب و کارها، اگر مایلند سود خوبی به دست آورند، باید چیزی داشته باشند که برای مشتریانشان دارای ارزشی منحصر به فرد باشد. در این صورت، مشتریان، محصولات آنها را انتخاب خواهند کرد و حاضر خواهند بود بهای بیشتری برای آن بپردازند. برای شناسایی توانایی های اصلی خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

    یک جلسه توفان فکری در مورد عواملی که برای مشتریانتان مهمند، برپا کنید. سپس این عوامل را بشکافید و توانایی های نهفته در آنها را شناسایی نمایید.
    یک جلسه توفان فکری در مورد توانایی های فعلی خود و آنچه که خوب انجام می دهید، برپا کنید.
    برای فهرست توانایی های خود، هر یک از آنها را مورد آزمون های مرتبط بودن، دشواری ها و محدودیت ها، و وسعت کاربرد قرار دهید و ببینید آیا هیچیک از توانایی هایی که فهرست کرده اید، در زمره توانایی های اصلی هستند یا خیر.
    برای فهرست عوامل مهم از دیدگاه مشتریان نیز همین آزمون ها را انجام دهید و ببینید آیا می توانید آنها را به عنوان توانایی های اصلی خود، توسعه دهید.
    این دو فهرست آزموده شده را مرور کنید و در مورد آنها بیندیشید:
        اگر توانایی های اصلیی را که شناسایی کرده اید، از قبل داشته اید، خوب است؛ تا جایی که می توانید آنها را حفظ کنید.
        اگر دارای هیچیک از آن توانایی ها نیستید، ببینید کدامیک را می توانید کسب کنید و بر روی همان ها تمرکز نمایید.
        اگر دارای هیچیک از آنها نیستید و هیچیک را هم نمی توانید کسب کنید، پس یا چیز دیگری وجود دارد که بتواند در بازار شما را از دیگران متمایز کند یا باید به دنبال محیطی جدید برای رقابت باشید.
    آنچه را که به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد، انجام دهید.


شجاعت، شرط اصلی برای شروع یک حرفه جدید

یکشنبه 28 آذر 1395
10:34
امیرحسین ستوده بیدختی
شجاعت، شرط اصلی برای شروع یک حرفه جدید

خیلی وقت ها یکی از بزرگترین مشکلات در شروع یک کار و حرفه جدید، مشکل شروع کردن است. گذشتن از حقوق ماهیانه کار قبلی و در نظر گرفتن اینکه شروع کار خودتان مسئولیت ها و تعهدات خاص خود را دارد، شروع را دشوار می سازد. راه اندازی یک کار جدید، نیاز به جرأت و شجاعت دارد اما می تواند یکی از سودمندترین فعالیت هایی باشد که تاکنون انجام داده اید.
کارهای زیادی هست که برای اطمینان از موفقیت می توانید انجام دهید:

    تصمیم به شروع بگیرید. داشتن این ایده که می خواهید کار خودتان را شروع کنید، می تواند یکی از سخت ترین مراحل کار باشد و به این معناست که شما به این ادراک رسیده اید که می خواهید کاری برای خودتان داشته باشید و به همین دلیل تصمیم گرفته اید که وارد عمل شوید.

    وارد عمل شوید. وارد عمل شدن، مهمترین تفاوت بین موفقیت و شکست است. خیلی از افراد، خود را درگیر جزئیات می کنند، آنقدر که باعث می شود قبل از اینکه شروع کنند، خسته و ناامید شوند.

    برای موفقیت برنامه ریزی کنید. شکست در برنامه ریزی در واقع برنامه ریزی برای شکست است. برنامه ریزی کردن برای یک کسب و کار جدید می تواند کاری زمان بر و دشوار باشد.

    اهداف را تعیین کنید. اهدافی واقع بینانه تعیین کنید و سپس فعالیت ها و فرآیندهای عملی برای رسیدن به آنها را طراحی نمایید.

    زیربنا را بسازید. پیدا کردن فروشندگان و تولیدکنندگان مناسب و بستن قرارداد با آنها، نیازمند زمان است اما باعث می شود کارتان را درست شروع کنید. خیلی مهم است که نقش هرکس را بخوبی مشخص نمایید و برای همه توضیح دهید. این امر نقشی بسیار مهم در موفقیت یا شکستتان خواهد داشت.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    استراتژی تأمین درآمدتان را مشخص نمایید. درمورد درآمد، دو استراتژی کلی وجود دارد: یکی اینکه از درآمد کار فعلی خود بگذرید، علاقه خود را دنبال کنید، و آنرا به مرحل عمل برسانید. دیگر اینکه صبر کنید تا درآمد کار جدید به نصف حقوق فعلیتان برسد و سپس کار فعلی خود را رها کنید.

    چشم انداز. داشتن نگرش درست، تأثیر زیادی در موفقیت یا شکست شما دارد. شکست برای همه اتفاق می افتد، حتی برای سرمایه داران بزرگ. رمز کار در این است که وقتی شکستی اتفاق افتاد، همه تمرکزتان را بر روی شکست محدود نکنید، بلکه به قسمت هایی از کار نگاه کنید که در آنها موفق شده اید، و تمرکزتان بر این باشد که از آن شکست درس بگیرید و راه حل هایی برای آن بیابید.


ارسال شده در:

آیا تکنولوژی، مدیریت پروژه را تغییر داده است؟

یکشنبه 28 آذر 1395
10:33
امیرحسین ستوده بیدختی
آیا تکنولوژی، مدیریت پروژه را تغییر داده است؟

تکنولوژی، هر روز با سرعتی بیش از پیش، در حال تغییر است. اما آیا تکنولوژی باعث تغییر مدیریت پروژه، به هر میزان، شده است؟ تکنولوژی در دو جنبه از پروژه ها نقش دارد:

    اول اینکه بسیاری از پروژه ها از نظر فنی، بیشتر و بیشتر پیچیده می شوند. به نظر می رسد که بسیاری از پروژه ها دارای ابزارها و عناصر فنی هستند. اما این، موضوعی نیست که به مدیریت پروژه، مربوط باشد. بلکه یکی از ویژگی های محصولاتی که می سازیم و ابزارهایی که در پروژه مورد استفاده قرار می دهیم، می باشد.
    دوم اینکه ابزارهای مورد استفاده برای مدیریت پروژه در حال تغییرند، از جمله: ابزارهای زمانبندی، مدیریت ریسک، ارتباطات و غیره.

امروزه مباحث زیادی هم در مورد متدولوژی های چابک، در جریان است. بسیاری از این پروژه های چابک، پروژه های فنی هستند، اما رویکرد مدیریت پروژه، بیشتر توسط فلسفه هدایت می شود تا تکنولوژی. در واقع، جنبه مدیریت پروژه چابک بودن، استفاده از ابزارهای نرم افزاری را منع می کند و بر فرآیندهای دستی ساده تمرکز دارد.
با توجه به موارد فوق، نویسنده مقاله نتیجه می گیرد که ممکن است طبیعت خودِ پروژه ها تحت تأثیر تکنولوژی قرار گرفته باشد، اما اصول برنامه ریزی، مدیریت هزینه ها، مدیریت زمانبندی، مدیریت ریسک، مدیریت محدوده و غیره، چندان تغییر نکرده است. مدیریت پروژه، فرآیند محور است. اگر چه تکنولوژی بر اتوماسیون و سرعت این فرآیندها تأثیر گذاشته، اما ماهیت بنیادین مدیریت پروژه، زیاد توسط تکنولوژی تغییر نکرده است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

5 مرحله یک رویکرد آموزشی جامع

یکشنبه 28 آذر 1395
10:32
امیرحسین ستوده بیدختی
5 مرحله یک رویکرد آموزشی جامع

در بسیاری از پروژه ها، تیم تا پایان پروژه به مسئله آموزش نمی اندیشد؛ و این خیلی دیر است. آموزش دارای یک چرخه عمر کوتاه مختص به خود می باشد که برخی از سازمان ها آنرا Workstream می خوانند. در این چرخه، پنج گام اصلی وجود دارد:

    شروع با استراتژی: اگر پروژه شما پیچیده و آموزش، یک عنصر بزرگ باشد، شما به یک استراتژی نیاز خواهید داشت. این استراتژی شامل درک درستی از ذی نفعان، نوع آموزش مورد نیاز، نتایج مورد انتظار از آموزش، فرضیات، ریسک ها و رویکرد کلی آموزشی است.

    ایجاد یک طرح آموزشی کلی: طرح آموزشی در طی فاز طراحی، ایجاد می شود. طرح آموزشی شامل توصیفی از کلاس ها، تعداد کلاس هایی که ارائه می شود، زمانبندی، چگونگی ارائه (شخصی، مجازی، اینترنتی)، فرآیند تهیه محتوا، و غیره می باشد.

    تهیه محتوای آموزشی: محتوای آموزشی را همزمان با بقیه موارد، تهیه کنید.

    آزمون محتوای آموزشی: آموزش آزمایشی برای تیم داخلی، یا احتمالاً یک گروه اولیه از مشتریان، ارائه می شود. این، به عنوان آزمونی از مواد آموزشی در نظر گرفته می شود و به مدرسان کمک می کند تا خود را آماده کنند و راحت تر بتوانند مشتریان را آموزش دهند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    اجرا: کلاس های آموزشی بر اساس زمانبندی تعیین شده در برنامه آموزشی، ارائه می شود.


ارسال شده در:

حلاّجی پروژه

یکشنبه 28 آذر 1395
10:31
امیرحسین ستوده بیدختی
حلاّجی پروژه

کاش حـلاّجی کنـــد او را کسی
خواجه ما هم کم از منصور نیست


اینکه در این شماره نگاهی صوفیانه به مدیریت پروژه انداخته ایم، نشان از کم طاقتی و کم حوصلگی ماست. بالأخره بعد از دهه ها همچنان در معضل عدم شفافیت دست و پا می زنیم و با اینکه اعداد و ارقام روز به روز بزرگتر می شوند، اما ابهامات نیز به همان اندازه توسعه می یابند. از صد و بیست و یک میلیارد به سه هزار میلیارد و دوازده هزار میلیارد ارتقا پیدا کرده ایم و گل آلودگی نیز با تابعی فاکتوریلی وسعت یافته. این است که نیاز به حلاج را، نه در عرصه عرفان، بلکه در عرصه معنی لغات، بیش از گذشته احساس می کنیم.
حلاج به معنی پنبه زن، و حلاجی کردن کنایه از تجزیه و تحلیل کردن موضوعات پیچیده و شناسایی ابعاد آنها می باشد، درست به مانند از هم جدا کردن تارهای به هم تنیده پنبه. این واژه در دنیای غرب از مباحث عرفانی خارج شده و به صورت ساختیافته در قالب دستورالعمل ها و رویه ها نمایان گشته است. یکی از بارزترین مواردی که از واژه حلاجی کردن بهره برده است، مورد ERP است. در این نوع سیستم ها و به هنگام استقرار آنها در سازمان ها، باید نقش ها و مسئولیت ها را از هم تجزیه کرد، به گونه ای که هر فعالیت در انجام کاری توسط یک نفر مشخص انجام پذیرد. به این ترتیب آن شخص به واسطه نقشی که برایش در سازمان تعیین شده است، در برابر وظیفه ای که به وی محول گردیده، می باید پاسخگو باشد. البته در همین راستا برای پاسخگویی، اختیارات لازم نیز باید به وی تفویض گردیده باشد. شما در نظر بگیرید که سازمانی با صدها بلکه هزاران پرسنل به هنگام استقرار نظام ERP می باید مشخص نماید که تک تک فعالیت ها بر روی فرآیندهای طراحی شده برای بنگاه توسط چه اشخاصی انجام خواهند پذیرفت و عملکردها در سیستم ثباتی خواهند شد. در همین راستا با ثباتی به موقع می توان شاخص های اندازه گیری کارآیی افراد، واحد ها و سازمان ها را محاسبه نمود. بسیار خب با همین اندک توضیح متوجه می شوید که چرا سازمان های دولتی ما علاقه ای به استقرار این سیستم ها ندارند. اما پروژه ها چطور؟
بزرگترین صفت پروژه از دید اَوِک، موقتی بودن آن است. این صفت باعث می گردد با چالش های متعدد و بسیار سخت در پروژه ها مواجه شویم. مهمترین چالش پروژه ها در این است که بتوانید افراد و سازمان های مختلف را با داشتن اهداف بسیار متفاوت، برای مدتی موقت درکنار یکدیگر نگه دارید و در انتها نیز دوستانه از هم جدا شوند. برای تأمین این هدف بسیار چالش برانگیز، نیاز به حلاجی سازمان پروژه بیش از هر موضوع دیگر خودنمایی می کند. درست به مانند استقرار نظام ERP در سازمان های پروژه نیز باید نقش ها و مسئولیت ها به دقت تعریف شده، نظام پاسخگویی نیز مدون و مستقر گردد. بر عکس سازمان های عملیات محور که با سعی و خطا می توانند و وقت آن را دارند که نقش ها و مسئولیت ها را تصحیح کنند، در فضای پروژه به دلیل موقتی بودن آن، نمی توان از مسیر سعی و خطا به ایجاد هم محوری دست یافت (البته این شعار بیشتر جنبه شوخی داشت، چرا که در اکثر سازمان هایی که تجربه نویسنده نشان می دهد، این زمان برای سعی و خطا وجود دارد.) اگر روابط در سازمان پروژه بر اساس نقش ها و مسئولیت ها در کنار پاسخگویی و نظام ارزشیابی بسرعت مستقر گردد، هم می توان به زمان پروژه رسید (بسادگی) هم می توان هزینه های پروژه را مهار کرد (بسادگی) و هم می توان قابلیت های اعضای تیم پروژه را ارتقا داد (نه بسادگی دو مورد پیشین). حلاج، حلاجی کردن، برای کارهای ضرب العجلی مانند پروژه ها واجب و التزام آور است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management




ارسال شده در:

اولین کنفرانس بین الملی و سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه

یکشنبه 28 آذر 1395
00:20
امیرحسین ستوده بیدختی
اولین کنفرانس بین الملی و سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه
برگزاری همایش‌های علمی نقش غیرقابل‌انکاری در راستای اشتراک دانش بین اساتید دانشگاه، فعالان صنعت و دانشجویان دارد. درواقع این همایش‌ها فرصتی برای هم‌اندیشی و بحث میان کلیه افراد صاحب‌نظر درزمینه محورهای مطرح‌شده در کنفرانس را فراهم می‌آورد. با توجه به نوپا بودن رشته مهندسی و مدیریت ساخت در ایران، لزوم برگزاری کنفرانس‌های معتبر ازلحاظ علمی که ضمن متشکل نمودن فارغ‌التحصیلان این رشته، امکان آشنا شدن دست‌اندرکاران با عناوین به‌روز را فراهم آورد احساس گردید. در این راستا دبیرخانه کنفرانس‌های ملی مدیریت ساخت و پروژه در سال 1392 تشکیل‌شده و دوره اول این سری از کنفرانس‌ها در بهمن 1393 در شهر گرمسار و در محل موسسه آموزش عالی علاءالدوله سمنانی برگزار شد. دوره دوم این کنفرانس در سطحی گسترده‌تر در شهر تهران و در محل اداره راه استان برگزار شد که از مجموع 180 مقاله که به دبیرخانه ارسال‌ شد، حدود 50 مقاله پس از مرور توسط دو داور برای ارائه شفاهی و تعداد 50 مقاله هم برای ارائه به‌صورت پوستر انتخاب شدند. کلیه مقالات پذیرفته‌شده در سایت سیویلیکا و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده و قابل‌دسترس می‌باشند.
با توجه به افزایش تجربیات و توانمندی‌های دبیرخانه کنفرانس در برگزاری همایش‌های علمی، در نظر است «سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه» با افزایش چشمگیر کیفی و کمی هم ازلحاظ علمی و هم اجرایی برگزار گردد که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و موسسه آموزش عالی علاءالدوله سمنانی میسر خواهد شد. بر این اساس سومین کنفرانس در مقیاس بین‌المللی برگزارشده که با عنوان «اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ساخت و پروژه» شناخته خواهد شد. وجه تمایز این کنفرانس با سایر کنفرانس‌های که عموماً با اهداف تجاری برگزار می‌گردد دقت بالا در داوری مقالات و تمرکز بر وجهه علمی کنفرانس می‌باشد.
محورهای همایش: کنفرانس در 9 محور اصلی به شرح ذیل می‌باشد:
1. محور مدیریت پروژه در صنعت ساخت
2. محور محیط‌زیست و توسعه پایدار
3. محور ایمنی و بهداشت
4. محور مدل‌سازی اطلاعات ساختمان
5. محور منابع انسانی در پروژه
6. محور مستندسازی و مدیریت دانش
7. محور مدیریت پیمان و قرارداد
8. محور روش نوین ساخت و بتن‌های خاص
9. مباحث بیست و دوگانه مقررات ملی ساختمان
اهداف همایش: به طور کلی این کنفرانس اهداف ذیل را دنبال می‌نماید:
1. آشنایی با افق‌های جدید تحقیق و پژوهش در زمینه‌های گوناگون مدیریت ساخت و پروژه
2. تعامل و تبادل تجارب پژوهشگران و متخصصین حوزه مدیریت ساخت پیرامون توسعه و به کارگیری تکنیک‌های نوین این رشته در شرایط موجود صنعت ساخت ایران
3. جلب توجه صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران بخش‌های مرتبط به اهمیت استفاده از تکنیک‌های مدیریت ساخت برای تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌ها
4. توسعه شبکه ارتباطی بین صاحب‌نظران مدیریت ساخت و پروژه و فراهم‌سازی بستر مناسب برای انتقال دانش تجربیات بین اهالی صنعت، دانشگاهیان و دانشجویان
5. برقراری ارتباطات پژوهشی با اساتید و مؤسسات آموزشی و پژوهشی خارج از کشور جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک
اطلاعات کنفرانس:
زمان برگزاری: 7 و 8 بهمن ماه 1395
مکان برگزاری: سالن همایش های فرهنگسرای اندیشه
دبیرخانه:گرمسار،حاجی آباد،موسسه آموزش عالی علاءالدوله سمنانی،دپارتمان مدیریت ساخت
دبیرخانه تهران: بلوار اشرفی اصفهانی،بالاتر از میدان پونک،مجتمع دانشگاهی نیایش-دانشکده فنی مهندسی عمران
تلفن:02334533924 داخلی 201
نمابر:02334533330
برای دریافت بروشور کامل کنفرانس اینجا کلیک کنید.(اطلاعات سخنرانان و کارگاه های دور سوم تا زمان برگزاری ممکن است شامل تغییراتی گردد.)

برچسب ها:کنفرانس ،

شرکت در کنفرانس های مدیریت پروژه و مدیریت ساخت

شنبه 27 آذر 1395
11:55
امیرحسین ستوده بیدختی
شرکت در کنفرانس های مدیریت پروژه  و مدیریت ساخت

کنفرانس ها مکان های مناسبی هستند برای پیوستن به شبکه های حرفه ای، آموختن چیزهای تازه و آشنا شدن با افراد جدید. اما حضور یافتن در مکانی پر از افراد متخصص که به نظر می رسد همگی می دانند به کجا می روند و می دانند چه می کنند، می تواند دلهره آور باشد. نگران نشوید و به توصیه های زیر توجه کنید:

    تعدادی کارت ویزیت به همراه داشته باشید. دادن کارت ویزیت، شیوه مناسبی برای معرفی شما به دیگران است، اما بهتر است صبر کنید تا کارت را از شما درخواست کنند. به محض اینکه با فردی جدید ملاقات کردید، کارت خود را به او ندهید.

    چند سوژه برای آغاز گفتگو در ذهن خود داشته باشید. همواره مطرح کردن یک پرسش، روش خوبی برای شکستن یخ هاست. مثلاً می توانید بپرسید: "شما کجا کار می کنید؟" یا "شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت می کند؟". پس از آنکه سرِ صحبت را باز کردید، باید بتوانید آنرا ادامه دهید.

    به شبکه ها بپیوندید. در تمام مدت کنفرانس در کنار همکاران خود نمانید و سعی کنید به صحبت کردن با افراد جدید بپردازید. یکی از بزرگترین منافع شرکت در کنفرانس ها، ملاقات با افرادی است که واقعاً جالبند- افرادی مانند سخنرانان یا غرفه داران.

    روز خود را برنامه ریزی کنید. خوب نیست که سرگردان باشید و ندانید به کدام اتاق بروید و به کدام سخنرانی گوش کنید. بنابراین، از قبل روزتان را برنامه ریزی نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    به غرفه های نمایشگاه سر بزنید. غرفه داران همواره مایلند در مورد کالاها و خدمات خود برای بازدیدکنندگان توضیح دهند، حتی اگر بدانند که آنها خریدار نیستند. این، فرصتی مناسب است تا در مورد آخرین تکنولوژی ها اطلاعاتی به روز، کسب کنید.

    یافته های خود را با همکارانتان به اشتراک بگذارید. شرکت در کنفرانس ها پرهزینه است. پس هنگامی که به دفتر کار خود بازگشتید، زمانی را به این امر اختصاص دهید که دیده ها و شنیده های خود را در اختیار همکارانی که نتوانستند در کنفرانس حضور یابند، قرار دهید.


ارسال شده در:

مدل وقایع احتمالی فیدلر (Fiedler)

شنبه 27 آذر 1395
11:54
امیرحسین ستوده بیدختی
مدل وقایع احتمالی فیدلر (Fiedler)

مدل وقایع احتمالی فیدلر از شما می خواهد که در مورد شیوه طبیعی رهبری خود و موقعیت هایی که این شیوه می تواند در آنها بیشترین اثربخشی را داشته باشد، بیندیشید. این مدل بیان می کند که رهبران، یا بر فعالیت ها تمرکز دارند، و یا بر روابط. هنگامی که شیوه خود را شناسایی کردید، به شما می گوید که این شیوه را در چه موقعیت هایی می توانید مورد استفاده قرار دهید که بیشترین کارآیی را داشته باشد.
به هر حال، این مدل معایبی نیز دارد. این مدل اجازه انعطاف پذیری در رهبری را نمی دهد، و امتیاز LPC ممکن است تصویر دقیقی از شیوه رهبری شما به دست ندهد.
همانند تمامی مدل ها و نظریه ها، هنگام به کار گیری مدل وقایع احتمالی فیدلر برای وضعیتی که در آن قرار دارید، لازم است خودتان نیز قضاوت کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

چند خارپشت دارید؟

شنبه 27 آذر 1395
11:53
امیرحسین ستوده بیدختی
چند خارپشت دارید؟

خارپشتی از یک مار تقاضا کرد که بگذار من نیز در لانه تو، مأوا گزینم و همخانه تو باشم. مار تقاضای خارپشت را پذیرفت و او را به لانه تنگ و کوچک خویش راه داد. چون لانه مار تنگ بود، خارهای تیز خارپشت هر دم به بدن نرم مار فرو می رفت و او را مجروح می ساخت اما مار از سر نجابت دم بر نمی آورد.
سرانجام مار گفت: "نگاه کن، ببین چگونه مجروح و خونین شده ام. می توانی لانه مرا ترک کنی؟"
خارپشت گفت: "من مشکلی ندارم، اگر تو ناراحتی می توانی لانه دیگری برای خود بیابی!"

نکته:
عادت ها ابتدا به صورت مهمان وارد می شوند، اما دیری نمی گذرد که خود را صاحبخانه می کنند و کنترل ما را به دست می گیرند.
مواظب خارپشت های عادت های منفی خود باشیم.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


(منبع: سایت یکی بود)


ارسال شده در:

برنامه اقدامات، برنامه ریزی در مقیاس کوچک

شنبه 27 آذر 1395
11:51
امیرحسین ستوده بیدختی
برنامه اقدامات، برنامه ریزی در مقیاس کوچک

قرار است یک خبرنامه تولید کنید؛ یک جلسه تشکیل تیم را سازماندهی کنید؛ برای بخش جدیدی از کار، یک مناقصه برگزار نمایید؛ یکی از تیم های کنترل پروژه شرکت را به طبقه دوم منتقل کنید. برای تحقق هر یک از این اهداف، دقیقاً چه کارهایی باید انجام دهید؟
هیچیک از اینها پروژه های بزرگی نیستند. احتمالاً می توانید تمامی مراحل انجام کار را در ذهن خود، برنامه ریزی و مرور کنید. اما چگونه مطمئن می شوید که همه کارهای لازم را انجام داده اید؟ اگر به صورت ناگهانی چند روزی بیمار شدید، کسی دیگر می داند که چه کارهایی را باید به جای شما انجام دهد و چگونه؟ آیا دقیقاً برای شما روشن است که چه موقع باید کارها را آغاز کنید تا تأخیر نداشته باشید؟
راه حل، استفاده از برنامه اقدامات (Action Plan) است. برنامه اقدامات، فهرستی ساده از تمامی فعالیت هایی است که لازم است انجام شود تا هدفی تحقق یابد. تفاوت آن با To-Do-List در این است که برنامه اقدامات، بر دستیابی به یک هدف مشخص تمرکز دارد.
برای تهیه برنامه اقدامات، کافی است تمامی فعالیت هایی را که لازم است برای رسیدن به هدفتان انجام دهید، به ترتیبی که باید انجام شوند، فهرست کنید. کار ساده ای است، اما می تواند بسیار سودمند باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آذر 1395


وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آذر 1395,
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|