تبلیغات
وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395

درحال مشاهده: وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

مرشد بودن، یکی از مهارت های اساسی رهبری

دوشنبه 24 آبان 1395
10:27
امیرحسین ستوده بیدختی
مرشد بودن، یکی از مهارت های اساسی رهبری

مرشد بودن، یکی از مهارت های اساسی رهبری است. علاوه بر مدیریت و انگیزش افراد، بسیار مهم است که بتوانید به دیگران کمک کنید تا بیاموزند، رشد کنند و در شغل خود، کارآمدتر گردند. شما می توانید این کار را از طریق همکاری مربی گرانه که در سطح سازمان خود برقرار می کنید، و یا از طریق یک شبکه شخصی یا تخصصی، انجام دهید.
آیا شما می توانید یک مرشد و مربی خوب باشید؟ برای پی بردن به این امر، پرسش های زیر را از خود بپرسید:

    آیا مایلید دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
    آیا از تشویق دیگران و ایجاد انگیزه در آنها لذت می برید؟
    آیا براحتی می توانید پرسش های چالش برانگیز را مطرح کنید؟
    آیا مایلید در رشد و موفقیت سایر افراد، سهیم باشید؟
    آیا این آمادگی را دارید که به طور منظم وقت خود را صرف ارشاد دیگران بکنید؟
    مرشد بودنتان به اهداف حرفه ای خودِ شما چه کمکی می کند؟
    مرشد بودنتان، حس همکاری و اجتماعی بودن شما را چقدر افزایش می دهد؟
    مایلید مرشد چه نوع افرادی باشید؟ آیا می توانید کیفیت های حرفه ای و شخصی این افراد را تشریح کنید؟ آیا افرادی از تخصص و مسیر کاری خود را می خواهید؟
    در چه حوزه هایی مایلید کمک کنید؟ آیا حوزه هایی وجود دارد که نخواهید به آنها نزدیک شوید؟

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

حكایت بهره وری در جنگل

دوشنبه 24 آبان 1395
10:27
امیرحسین ستوده بیدختی
حكایت بهره وری در جنگل

مورچه هر روز صبح زود سر کار می رفت و بلافاصله کارش را شروع می کرد و با خوشحالی، به میزان زیادی تولید می کرد.
رئیسش که یک شیر بود، از اینکه می دید مورچه می تواند بدون سرپرستی بدین گونه کار کند، بسیار متعجب بود. بنابراین فکر کرد که اگر مورچه می تواند بدون هیچگونه سرپرستی بدین گونه تولید کند، پس با داشتن یک سرپرست، حتماً میزان تولیدش بسیار بالاتر خواهد رفت.
او بدین منظور سوسکی را که تجربه بسیار زیادی در سرپرستی داشت و به نوشتن گزارشات عالی شهره بود، استخدام کرد. اولین تصمیم سوسک، راه اندازی دستگاه ثبت ورود و خروج بود. او همچنین برای نوشتن و تایپ گزارشاتش به کمک یک منشی نیاز داشت. عنکبوتی هم مدیریت بایگانی و تماس های تلفنی را بر عهده گرفت.
شیر از گزارشات سوسک خوشش آمد و از او خواست که نمودارهایی که نرخ تولید را توصیف می کنند، تهیه نماید تا با آن نمودارها بتواند روندها را تجزیه و تحلیل کند. او می توانست از این موارد در گزارشاتی که به هیئت مدیره می داد، استفاده کند.
بنابراین سوسک مجبور شد یک کامپیوتر جدید به همراه یک دستگاه پرینتر لیزری بخرد. او از یک مگس برای مدیریت واحد تکنولوژی اطلاعات استفاده کرد.
مورچه که زمانی بسیار بهره ور و راحت بود، از این حد افراطی کاغذبازی و جلساتی که مدت زیادی از وقتش را هدر می داد، متنفر بود.
شیر به این نتیجه رسید که زمان آن فرا رسیده که شخصی را به عنوان مسئول واحدی که مورچه در آن کار می کرد، معرفی کند. این سِمَت به جیرجیرک داده شد. اولین تصمیم او هم خرید یک فرش و نیز یک صندلی ارگونومیک برای دفترش بود.
این مسئول جدید، یعنی جیرجیرک هم به یک کامپیوتر و یک دستیار شخصی که از واحد قبلیش به همراه آورده بود، به منظور کمک به برنامه بهینه سازی استراتژیک کنترل کارها و بودجه نیاز داشت.
اکنون واحدی که مورچه در آن کار می کرد، به مکانی غمگین تبدیل شده بود که دیگر هیچکس در آنجا نمی خندید و همه ناراحت بودند. در این زمان بود که جیرجیرک، شیر را متقاعد کرد که نیاز مبرم به شروع یک مطالعه درخصوص سنجش شرایط محیطی دارد.
با مرور هزینه هایی که برای اداره واحد مورچه می شد، شیر فهمید که بهره وری، بسیار کمتر از گذشته شده است. بنابراین او جغدی را، که مشاوری شناخته شده و معتبر بود، برای ممیزی و پیشنهاد راه حل اصلاحی استخدام نمود.
جغد سه ماه را در آن واحد گذراند و با یک گزارش حجیم چند جلدی باز آمد. نتیجه نهایی این بود: "تعداد کارکنان، بسیار زیاد است".

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


حدس می زنید اولین کسی که شیر اخراج کرد چه کسی بود؟ مسلماً مورچه! چون او بی انگیزگی خود را نشان داده بود و نگرشی منفی داشت.
(فرستنده: ثریا مرتضی رتکی)
ارسال شده در:

7 درس آموخته جهت قبولی در آزمون PMP

دوشنبه 24 آبان 1395
10:26
امیرحسین ستوده بیدختی
7 درس آموخته جهت قبولی در آزمون PMP

    داشتن برنامه: فعالیت های لازم برای آمادگی آزمون را در قالب برنامه ای مشخص، معلوم نمائید. این برنامه به شما کمک می کند تا ببینید کجا هستید و برای جبران عقب ماندگی های خود چه باید بکنید.

    خواندن راهنمای PMBOK: مهمترین مرجع برای قبولی در آزمون نسخه انگلیسی استاندارد PMBOK است. لازم است یک کپی از آخرین ویرایش کتاب به زبان انگلیسی را تهیه کرده، حداقل دو بار آنرا مطالعه نمائید. در این مطالعه حتی پیوست ها و پانوشت های آن را هم نباید فراموش کنید. واژه نامه انتهای کتاب را هم حداقل دو بار بادقت مرور نمائید.

    آزمون های نمونه قبل از اعزام: گذراندن آزمونهای مشابه آزمونPMP باعث می گردد تا در شرایط چهار ساعته آزمون واقعی قرار بگیرید. آنچه را که در آزمون های شبیه ساز اشتباه کرده اید، یادداشت نموده، سعی کنید دلایل اشتباه بودن جواب های خود را کاملاً بفهمید.
    ایجاد بیشترین زمان مطالعاتی: گذراندن موفق آزمون PMP نیازمند مطالعه زیاد، شاید بیشتر از آنچه که در ابتدا تصور می کردید، می باشد. زمانهای خالی روزانه خود را برای مطالعه، جستجو کنید.
    زمانبندی هوشمندانه آزمون: شاید 4 ساعت زمان برای پاسخگویی به 200 پرسش آزمون، طولانی به نظر برسد اما دارندگان مدرک PMP می دانند که این زمان چقدر سریع می گذرد. بدترین اتفاق ممکن آن است که در آزمون زمان کم بیاورید؛ لذا پیشنهاد می شود در آزمون های شبیه سازی شده قبل از آزمون اصلی، مقداری سخت گیرانه تر عمل نمایید. در آزمون اصلی PMP، از امکان علامت گذاری پرسش هایی که نمی دانید و یا فکر می کنید زمان بیشتری برای پاسخگویی به آنها نیاز دارید، غفلت نورزید تا پرسش های احتمالاً آسان انتهایی آزمون را از دست ندهید.
    استفاده از تجارب دیگران: گفتگو با قبول شدگان قبلی و بحث و گفتگو با ایشان در مورد برنامه مطالعاتی شما، نقشی مؤثر در افزایش احتمال قبولی در آزمون دارد. با عضویت در برخی از گروه های ایمیلی یاهو و جیمیل می توانید از آخرین تجارب قبول شدگان، مطلع شوید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    داشتن اعتماد به نفس: داشتن اعتماد به نفس (همراه با پیگیری موارد فوق) می تواند آزمون PMP را به یکی از ساده ترین آزمون های بین المللی تبدیل کند. داشتن اعتماد به نفس، استراتژی کلیدی برای موفقیت و قبولی در آزمون است.





ارسال شده در:

دستورالعملی برای برگزاری یک جلسه بازنگری اجرایی خوب

دوشنبه 24 آبان 1395
10:25
امیرحسین ستوده بیدختی
دستورالعملی برای برگزاری یک جلسه بازنگری اجرایی خوب

    به گذشته نچسبید. 20 درصد از زمان جلسه را به مرور سریع آنچه انجام شده است، اختصاص دهید تا تمامی افراد با یکدیگر همراه شوند و در 80 درصد باقیمانده، به آینده بپردازید. درباره مراحل بعدی، اقدامات استراتژیک و رفع مشکلات صحبت کنید.

    فقط نکات مثبت را مطرح نکنید. اگر در مقابل جمع فقط آنچه را که خوب پیش رفته است، مطرح کنید، اعتبار شما بتدریج کاسته خواهد شد. آنها هر یک در حرفه خود، اشتباهاتی مرتکب شده اند و می دانند که این امر، بخشی از کسب و کار است. اگر شما هیچ اشتباهی نکرده باشید، نتیجه خواهند گرفت که فردی جسور و با پشتکار نیستید و البته فردی مطلع و با فضل و کمال هم نیستید.

    شبیه یک مدیر پروژه حرف نزنید. افراد حاضر در این جلسه، علاقه ای به نمودارهای گانت، زمانبندی های پروژه، ساختارهای شکست کار، یا نرم افزار مورد استفاده برای گزارش دهی، ندارند. آنچه برای آنها مهم است، نتیجه نهایی است، آن هم به دلیل ارتباط آن با مسائل مالی، که البته پیامدهایی (مثبت یا منفی) برای شرکت خواهد داشت. بنابراین همواره در مورد میزان صرفه جویی، مقدار درآمد کسب شده، میزان کاهش هزینه ها، و مسائلی از این قبیل، با آنها سخن بگویید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    زمان زیادی را برای نمایش پاورپوینت صرف نکنید. حاضران در جلسه، علاقه ای به دیدن اسلایدهای پاورپوینت ندارند. با آنها گفتگو کنید. از آنها بپرسید. اجازه بدهید آنها نیز از شما سؤال کنند. هنگام گفتگو با آنها به چشمانشان نگاه کنید نه به صفحه ای که مطالبتان را از روی آن می خوانید. اگر هم از پاورپوینت استفاده می کنید، باید به عنوان پس زمینه ای برای نمایش اصلی باشد (که خود شما هستید).


ارسال شده در:

مزایای جلسات بازنگری فصلی پروژه از دیدگاه اجرایی

دوشنبه 24 آبان 1395
10:25
امیرحسین ستوده بیدختی
مزایای جلسات بازنگری فصلی پروژه از دیدگاه اجرایی

به ماورای واقعیتی به نام "جلسه بازنگری پروژه" بیندیشید. شما می توانید این جلسه را به هر آنچه که مایلید، تبدیل کنید. شما مطمئناً به بحث در مورد وضعیت پروژه، ریسک ها، مراحل بعدی، و ... نیاز دارید؛ اما می توانید از این جلسه برای تمرکز بر فرصت های تازه، جمع آوری اطلاعات استراتژیک در مورد مقصد مشتری و ایجاد ارتباط میان سازمانتان با سازمان مشتری، نیز استفاده کنید. شما مجبور نیستید این جلسه را تنها به بررسی گزارش های استخراج شده از نرم افزار گزارش دهی پروژه، محدود کنید.
از این جلسه به عنوان فرصتی برای برطرف ساختن تمامی مشکلات و موانعی که از ابتدای پروژه تاکنون لاینحل باقی مانده اند، استفاده کنید. طرف مقابل شما (مشتری یا کارفرما) تمامی تلاش خود را به کار برده است، اما گاهی اوقات، شرایط از کنترل او نیز خارج است. در این جلسه، افرادی حضور دارند که می توانند تغییری پدید آورند، و حتی مهمتر، می توانند تصمیمی اتخاذ کنند که گره فعالیت ها گشوده شود و پروژه بتواند به حرکت خود به جلو ادامه دهد. منابع می توانند تخصیص داده شوند، زمانبندی ها می توانند اصلاح گردند، و بودجه های اجرایی جدید می توانند تخصیص یابند تا کارهای اجرایی پروژه به پیش بروند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management




ارسال شده در:

6 ویژگی مدیران پروژه Rock Star

دوشنبه 24 آبان 1395
10:24
امیرحسین ستوده بیدختی
6 ویژگی مدیران پروژه Rock Star

ویژگیهای زیر می تواند یک مدیر پروژه را به موقعیت یک ستاره راک برساند:

    ایجاد اعتماد به نفس: این مدیران پروژه، اعتماد به نفس را به دیگران القا می کنند. آنها به شیوه ای خاص راه می روند؛ به هنگام گفتگوهای کاری، کمی صدای خود را پایین می آورند؛ و افراد، از اینکه تحت هدایت آنها باشند، خرسندند.

    مدیریت تغییر: تقریباً غیرممکن است که در پروژه ای، تغییر وجود نداشته باشد. مدیر پروژه ای که بتواند ماهرانه این تغییرات را مدیریت کند، همواره در رأس باقی خواهد ماند.

    برنامه ریزی استثنایی: این مدیران پروژه، به دلیل توانایی های درخشانشان در برنامه ریزی، شهرت می یابند. آنها نه تنها جزئیات پروژه را در برنامه لحاظ می کنند، بلکه برای تصویر کلی هم برنامه دارند. آنها قادرند برنامه در سطوح تاکتیکی و استراتژیک را با یکدیگر مجتمع سازند.

    داشتن مراودات قوی: برای مراودات پروژه، دو حد نهایی وجود دارد: برخی از مدیران پروژه فقط پشت میز خود می نشینند و بدون ملاقات رو در رو، می کوشند تا صرفاً از طریق مکاتبه از اوضاع پروژه آگاه گردند. برخی دیگر به دلیل همکاری تنگاتنگ با اعضای تیم، بدون هیچگونه مکاتبه ای، از تمامی جزئیات پروژه، آگاهند. مدیران پروژه راک استار، بیشتر به گروه دوم گرایش دارند، اما از مکاتبات کاغذی و الکترونیک هم برای پیشرفت پروژه، به اندازه کافی استفاده می کنند.

    کاهش دادن ریسک ها: ریسک، عبارت است از هر آنچه که ممکن است برای پروژه اتفاق بیفتد و مانع تکمیل پروژه در زمان مقرر و تحت بودجه تعیین شده، بگردد. مدیران پروژه برجسته، زیر هر سنگی را جستجو می کنند تا مشکلات احتمالی پروژه را قبل از وقوع، پیدا و برطرف نمایند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    حل مشکلات: از آنجا که هر پروژه، منحصر به فرد است و فقط یک بار اجرا می شود، در هر پروژه با مجموعه ای جدید از مشکلات، مواجه خواهید شد. مدیران پروژه برجسته، به سادگی با این مشکلات برخورد می کنند؛ آنها دچار استرس و هیجان نمی شوند؛ بلکه به شیوه ای مرتب و منظم، بر روی مشکلات کار می کنند، راه حلی مناسب می یابند و مشکلات را برطرف می سازند.


ارسال شده در:

معرفی تکنیک های خلاقیت : تفکر نابخردانه (Brutethink)

دوشنبه 24 آبان 1395
10:23
امیرحسین ستوده بیدختی
معرفی تکنیک های خلاقیت :
تفکر نابخردانه (Brutethink)

تفکر نابخردانه، تکنیکی است که توسط Michael Michalko ارائه شده و براساس محرک های تصادفی استوار است. این تکنیک در کتاب او، Thinkertoys، به طور دقیق، تشریح گردیده است.
فرآیند این تکنیک، به قرار زیر است:

    برای مسئله خود، کلمه ای تصادفی (از یک فرهنگ لغات، روزنامه، کتاب، یا ...) انتخاب کنید.
    به چیزهایی که با آن کلمه تصادفی مرتبط هستند، بیندیشید.
    ارتباط هایی اجباری میان آن کلمه تصادفی با چالش مورد نظر، و همچنین میان چیزهای مرتبط با آن و چالش مذکور، برقرار کنید.
    تمامی ایده های خود را فهرست نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

چگونه می توانید در پروژه ها زمان را ذخیره کنید

دوشنبه 24 آبان 1395
10:22
امیرحسین ستوده بیدختی
چگونه می توانید در پروژه ها زمان را ذخیره کنید

هر چه در ابتدای پروژه، زمان بیشتری ذخیره کنید، در مراحل بعدی آن، دستتان بازتر خواهد بود. بدین منظور، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

    فعالیت های وابسته را بررسی کنید. اگر در برنامه پروژه فعالیت هایی با وابستگی finish-to-start وجود دارد، ببینید آیا واقعاً لازم است فعالیت های پیش نیاز به اتمام برسند تا فعالیت های بعدی آغاز گردند یا می توان زودتر آنها را شروع کرد.

    فعالیت های غیرضروری را حذف کنید. ممکن است در ابتدا فعالیت هایی را در برنامه پروژه وارد کرده باشید که برای تحویل پروژه ضروری نیستند یا شاید در طی پروژه، بر اثر تغییرات پدید آمده، برخی از فعالیت ها غیرضروری شده باشند؛ این فعالیت ها را بیابید و از برنامه پروژه حذف کنید.

    منابع را افزایش دهید. اگر فعالیت هایی وجود دارد که انجام آنها نیاز به آموزش های تخصصی ندارد یا امکان اضافه نمودن افراد بدون تداخل کاری آنها، وجود دارد، پس افراد بیشتری را به کار بگیرید.

    در صورت امکان، برون سپاری کنید. اگر پیمانکاری وجود دارد که برای انجام کارها به او اعتماد دارید، بخشی از پروژه را به او بسپارید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    به تیم خود کمک کنید تا زمان را ذخیره کنند. اگر ناکارآمدی در تیم خود می بینید، به آنها کمک کنید تا کارآیی خود را بهبود بخشند. همچنین به آنها بیاموزید تا با سپردن بخشی از وظایفشان به افراد دیگر، هوشمندانه تر از زمان خود استفاده کنند. ابزارهای مناسبی را که برای انجام سریعتر کارها نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهید. به نیازهای آنها فوراً پاسخ دهید و اجازه ندهید برای انجام کارهایشان منتظر شما بمانند.
ارسال شده در:

10 هزینه کیفیت ضعیف

دوشنبه 24 آبان 1395
10:21
امیرحسین ستوده بیدختی
10 هزینه کیفیت ضعیف

ممکن است تصور شود که صرف نظر کردن از بسیاری از مراحل مدیریت کیفیت، کار را ارزانتر تمام می کند، اما معمولاً چنین نیست. توجه به این نکته که دارا بودن کیفیت ضعیف نیز هزینه هایی در بر خواهد داشت، بسیار حائز اهمیت است. برخی از هزینه های کیفیت ضعیف، عبارتند از:

    کارهای مربوط به گارانتی: اگر پروژه شما، محصولاتی با کیفیت پایین تولید کند، هزینه عمل کردن به تعهدات گارانتی افزایش خواهد یافت.

    تعمیرات و نگهداری: کیفیت پایین، همواره هزینه های تعمیرات و نگهداری بسیار بالاتری را به دنبال دارد.

    عدم رضایت مشتری: کیفیت ضعیف، موجب نارضایتی مشتری خواهد گردید و او دیگر محصولات یا خدمات شما را نخواهد خرید و یا پروژه های بعدی خود را به شما و تیمتان نخواهد سپرد.

    خدمات کمک رسانی: اگر کاربران در استفاده از محصولات پروژه شما دچار مشکل شوند، شما ناگزیر خواهید بود که هزینه هایی را برای برقرار نمودن خدمات کمک رسانی و آگاهی دادن به مشتریان در جهت استفاده صحیح از محصولات، متحمل گردید.

    کارکنان پشتیبانی: تلاش و هزینه بسیاری در ارتباط با کارکنان پشتیبانی، به منظور برطرف نمودن مشکلات و خطاها، و پاسخگویی به پرسش ها، ضرورت خواهد یافت.

    دوباره کاری: این هزینه ها صرف برطرف کردن مشکلات اقلام قابل تحویلی می شود که تصور می کردید قبلاً تکمیل شده اند و صحیح و سالم می باشند.

    تصمیمات نامناسب: اگر در اقلام قابل تحویل یا کالاها و خدمات شما، خطاهایی وجود داشته باشد، باعث می گردد که براساس اطلاعات غلط، تصمیم گیری کنید. این تصمیمات نادرست در دراز مدت، پیامدهایی برای شرکت شما خواهد داشت.

    رسیدگی به خطاها و خرابی ها: رفع اشکالات و تعیین علت خطاها و خرابی های به وقوع پیوسته در پروژه، مستلزم صرف زمان و هزینه خواهد بود.

    روحیه ضعیف: هیچکس مایل نیست برای سازمان یا پروژه ای کار کند که محصولاتی با کیفیت پایین تولید می کند. روحیه ضعیف، هزینه هایی خواهد داشت همچون افزایش غیبت ها، تغییر و تبدیل بیشتر و کارآیی کمتر کارکنان.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    بدگمانی: هنگامی که تیم پروژه، محصولاتی با کیفیت پایین تحویل دهد، مشتری یا کارفرما، بتدریج نسبت به تیم پروژه و عملکرد سازمان، بدگمان و بی اعتماد خواهد گردید.
ارسال شده در:

7 تکنیک برای جمع آوری نیازها

دوشنبه 24 آبان 1395
10:21
امیرحسین ستوده بیدختی
7 تکنیک برای جمع آوری نیازها

درک نیازها، از عناصر کلیدی موفقیت پروژه است. تکنیک های متعددی برای استنباط نیازها وجود دارد. بنا بر شرایط، ممکن است لازم باشد در پروژه خود، از بیش از یک تکنیک استفاده کنید.

    مصاحبه یک به یک: متداولترین تکنیک برای جمع آوری نیازها، آن است که از تک تک مشتریان بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند.

    مصاحبه گروهی: تفاوت این مصاحبه ها با مورد قبلی، آن است که با بیش از یک نفر مصاحبه می کنید. این مصاحبه ها به آمادگی و تشریفات بیشتری نیاز دارد.

    جلسات کمکی: در این حالت، گروهی بزرگ را برای هدفی مشترک، گرد هم می آورید و سعی می کنید به شیوه ای سریعتر، نیازهای مشترک آنها را استخراج نمایید.

    جلسات JAD: این جلسات که به منظور آشکار ساختن درخواست های مشترک برگزار می شود، مشابه مورد قبلی است؛ با این تفاوت که افراد گروه، نوعاً در جلسه می مانند تا مجموعه ای کامل از نیازها مستند گردد و مورد توافق قرار گیرد.

    پرسشنامه: پرسشنامه ها، ابزار مناسبی برای جمع آوری نیازهای کارفرمایان دور از دسترس هستند. همچنین تنها شیوه عملی برای جمع آوری نیازهای تعداد زیادی از افراد (صدها یا هزاران نفر) می باشند.

    ساخت نمونه اولیه: در این تکنیک، شما یک نمونه اولیه می سازید و به کارفرما نشان می دهید؛ در صورت لزوم، او نیازهای دیگر خود را به شما اعلام خواهد کرد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    تحت نظر قرار دادن افراد: شاید لازم باشد ببینید افراد چگونه کارهای خود را انجام می دهند تا بتوانید تصویر کلی را درک کنید.


ارسال شده در:

مزایای استفاده از متدولوژی های مدیریت پروژه

دوشنبه 24 آبان 1395
10:20
امیرحسین ستوده بیدختی
مزایای استفاده از متدولوژی های مدیریت پروژه

    افزایش احتمال موفقیت پروژه: از آنجا که متدولوژی ها، شیوه هایی صحیح و آزموده شده برای انجام پروژه ها هستند، دنبال کردن یک متدولوژی مناسب می تواند شما را مطمئن سازد که تمامی مراحل به انجام می رسند، هیچ میانبری اتفاق نمی افتد و کارها در سطح بالاترین استانداردی که برای شرکت میسر است، انجام می شوند.

    افزایش میزان زمان در دسترس برای انجام کارها: همواره ممکن است دپارتمانهای مختلف یک سازمان، متدولوژی های مختلفی را برگزینند. استفاده از یک متدولوژی شفاف و سازگار در تمامی دپارتمان های سازمان، زمان مورد نیاز برای آموزش افراد را کاهش خواهد داد؛ در نتیجه زمانی که افراد می توانند برای انجام کار واقعی صرف کنند، افزایش می یابد.

    حذف گزینه ها هنگامی که نیازی بدانها نیست: معمولاً هنگام تصمیم گیری های بزرگ و پیچیده، ورودی های کمتری نسبت به تصمیمات ساده و معمولی وجود دارد؛ علت این امر، آن است که افراد در مورد مسائل ساده و معمولی، آگاهی های بیشتری دارند و از این رو، مایلند در این نوع تصمیم گیری ها دخیل باشند. استفاده از یک متدولوژی مدیریت پروژه، از این امر، ممانعت به عمل می آورد؛ تمامی تصمیمات کوچک مورد نیاز، از پیش اتخاذ شده اند، بنابراین نیازی به دخالت افراد در این تصمیم گیری ها وجود نخواهد داشت.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    فراهم آمدن امکان گزارش دهی و تجزیه وتحلیل سازگار: اگر به فرهنگ لغات مراجعه کنید، برای هر واژه، چندین معنی مشاهده خواهید کرد که همگی درست هستند؛ اما در پروژه، لازم است هر واژه، مفهومی واحد و یکسان در تمامی گزارش ها و تجزیه و تحلیل ها داشته باشد. متدولوژی های مدیریت پروژه، چنین امکانی را فراهم می سازند.
ارسال شده در:

هشدار به مدیران پروژه های پتروشیمی

دوشنبه 24 آبان 1395
10:16
امیرحسین ستوده بیدختی
هشدار به مدیران پروژه های پتروشیمی

هشدار همیشه به معنی اعلام خطر نمی باشد؛ درست مثل واژه ریسک که همیشه به معنی تهدید نیست.
توصیه می کنیم که مدیران محترم صنعت پتروشیمی در راستای این تحولات، اقدامات متناسب را انجام دهند. همانگونه که سه سال پیش در اوج رکود بازارهای مالی توصیه کردیم که از آن فرصت بهره گیریم و اتحادهای استراتژیک را برقرار کنیم، و همانگونه که توصیه کردیم که بروز تحریم ها امری قطعی است و ثبت شرکت های متعدد در اقصی نقاط جهان از الزامات مواجهه با این تحریم ها خواهد بود، اینک توصیه می کنیم که مدیران محترم با در دست داشتن این کارت به سراغ مؤسسات مالی رفته، مقدمات برقراری روابط را فراهم سازند.
مشکل برقراری مقدمات روابط تنها تقصیر مدیران ما نیست. بسیاری از مدیران دستگاه های بین المللی نیز در خواب هستند و انتظار می رود که در یک دوره زمانی کوتاه همه، و باور کنید که منظور من همه است، طوفانی از فعالیت های مالی را شروع کنند. بهتر است برای این شرایط، از همین الآن که هنوز این طوفان شروع نشده است، آمادگی لازم را داشته باشیم. دوباره با مؤسسات مالی اعم از بانک ها و مؤسسات اعتباری، روابط را برقرار کرده، به ملاقات آنان برویم. این خبر را که تحریم ها در صنعت پتروشیمی برداشته خواهد شد، باید در بسته ای منطقی و با زبانی شیوا برای مدیران آن طرف که به همین میزان علاقه مند به برقراری مجدد روابط هستند، توضیح دهیم. با فرض بر اینکه روابط در آینده ای نزدیک و نه دور، برقرار خواهد شد، اقداماتی که انجام آنها ضرری نخواهند داشت، را انجام دهیم. در این صورت با سونامی عملیات مالی مواجه نخواهیم شد. برای یک بار هم که شده از دانش برنامه ریزی استفاده کنیم و دچار شرایط بازار "پیاز و سیب زمینی" نشویم.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


توجه داشته باشید که در این بین ممکن است که با کتمان مدیران خارجی روبرو شوید ولی این تذکر را لازم می دانم که اختیار برقراری این ارتباط در دست مدیران ایرانی است. همانطور که گفته شد، این خبر و پیامدهای آن باید به صورت منطقی و در بسته ای شیوا عرضه شود. این همان استعدادی است که در بخش خصوصی وجود دارد و به مانند تمامی نوشته های این ستون، منظور من از مدیران، آنانی هستند که در بخش خصوصی فعالند، مگر اینکه واژه "دولتی" هم به مدیران اضافه شده باشد. روزهای بهتر در راهند و همانطور که برای زلزله باید آمادگی داشت، برای بهار هم باید خانه تکانی کرد. 

ارسال شده در:
برچسب ها:مدیران پروژه ،

آیا شما پاسخگوی خودتان هستید؟

دوشنبه 24 آبان 1395
10:15
امیرحسین ستوده بیدختی
آیا شما پاسخگوی خودتان هستید؟

اگر رهبری تیمی را برعهده دارید، لازم است اطمینان حاصل کنید که افراد تیمتان برای آنچه انجام می دهند، در مقابل شما پاسخگو هستند. و البته شما نیز باید در مقابل رئیستان، مشتریانتان، و احتمالاً شرکایتان، پاسخگوی آنچه انجام می دهید، باشید. اما آیا در مقابل خودتان نیز پاسخگو هستید؟
پاسخگو بودن در مقابل خود، بدین معنی است که علیرغم شرایط محیطی دشوار، با خودمان صادق بمانیم. یعنی اینکه کار درست را انجام دهیم، حتی هنگامی که وسوسه می شویم بنا بر اقتضا، چند قانون کوچک را زیر پا بگذاریم. احتمالاً بهترین تعریف را دِبورا لی (Deborah Lee) ارائه داده است: "پاسخگو بودن در مقابل خود، یعنی اینکه وقتی هیچکس شما را نمی بیند، چه کسی هستید".

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


پاسخگو بودن در مقابل خود، وقتی که احساس می کنیم قربانی شرایط شده ایم، نیز بهترین پادزهر است؛ به ما انرژی می بخشد تا آنچه را که برایمان اهمیت دارد، انجام دهیم. بالاتر از همه، باعث می شود پیامدهای تصمیمات و انتخاب های خود را بپذیریم؛ زیرا بدون پاسخگو بودن، هیچ انتخابی وجود ندارد. 
ارسال شده در:
برچسب ها:پاسخگو ،

نحوه برخورد با اشتباه

دوشنبه 24 آبان 1395
10:15
امیرحسین ستوده بیدختی
نحوه برخورد با اشتباه

یکی از کارکنان شرکت IBM اشتباه بزرگی مرتکب شد و 10 میلیون دلار به شرکت ضرر زد.
او به دفتر تام واتسون (بنیانگذار شركت) احضار شد و پس از ورود گفت: "تصور می‌کنم باید از شرکت استعفا دهم".
واتسون گفت : "شوخی می‌کنی! ما همین الآن 10 میلیون دلار بابت آموزش شما هزینه كردیم.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


(فرستنده: فاطمه باطنی)
ارسال شده در:

نحوه تهیه منشور پروژه

دوشنبه 24 آبان 1395
10:13
امیرحسین ستوده بیدختی
نحوه تهیه منشور پروژه

منشور پروژه، مدرکی است که هدف پروژه، شیوه ساختار یافتن آن، و چگونگی اجرای موفقیت آمیز آنرا به اِجمال بیان می کند. نوعاً باید 5 بخش عمده در منشور پروژه وجود داشته باشد:

    خلاصه اجرایی: اولین بخش منشور پروژه است که درست در زیر فهرست مندرجات قرار می گیرد. هدف از این بخش، جمع بندی سایر بخشها، از طریق ارائه خلاصه پروژه در سطح بسیار کلان می باشد.

    تعریف پروژه: در این بخش، جزئیات بیشتری در مورد پروژه بیان می شود اما توضیحات باز هم باید در سطحی نسبتاً بالا باقی بماند. در این بخش، بیان می شود که پروژه در چه موردی است؛ همچنین امکان ترسیم ساختار شکست منطقی پروژه فراهم می آید.

    سازمان پروژه: در بخش سوم، بیان می شود که چه افرادی درگیر پروژه هستند و نقش ها و مسئولیت های آنان چیست.

    برنامه پروژه: یکی از بخش های مهم منشور پروژه است که ایده ای کلی از چگونگی اجرای پروژه، ارائه می نماید. اجزای این بخش عبارتند از: برنامه کلی، مایل استون ها، پیش نیازها، منابع، برنامه مالی، و برنامه کیفیت.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    ملاحظات پروژه: در هر پروژه، بررسی واقعیت ها در ارتباط با موانع و مشکلات احتمالی، ضروری است. این بخش شامل ریسک های احتمالی که ممکن است تأثیر منفی بر پروژه داشته باشند، تأثیر آنها بر پروژه، و اقداماتی که احتمال این ریسک ها را کاهش می دهد، می گردد.
ارسال شده در:
برچسب ها:منشور پروژه ،

وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395,
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|