تبلیغات
وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395

درحال مشاهده: وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


موسسه محک
اهداء عضو

اضافه کاری خوب است یا بد؟

سه شنبه 25 آبان 1395
05:42
امیرحسین ستوده بیدختی
اضافه کاری خوب است یا بد؟

امروزه اضافه کاری به عنوان یکی از موضوعات قابل توجه در مدیریت منابع انسانی، فکر برخی از پژوهشگران را به خود مشغول داشته است. به اعتقاد آنها اضافه کاری، در یکی از سه حالت زیر مجاز است:

    روشی برای افزایش استفاده کارآمد از دارایی های سرمایه ای مانند تجهیزات و تأسیسات
    واکنش سریع به حجم کار، در مقابل نیازهای موقت به منابع انسانی
    عدم امکان پیش بینی مدت انجام کار و در نتیجه جبران آن ازطریق اضافه کاری

علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از علل متداول اضافه کاری، غیبت همکاران یا کمبود نیرو است.
نکته مهمی که در اضافه کاری باید مورد توجه قرار گیرد (و معمولاْ قرار نمی گیرد!) طراحی و تدوین شاخص های بهره وری به این منظور است. فقدان این گونه شاخص ها توانایی مدیران را در تشخیص مشکلات کارآیی و نظارت بر انجام اضافه کاری کاهش می دهد.
آنچه كه مسلم است باید نیاز به اضافه كاری، پیش بینی شده و طرح هایی برای آن وجود داشته باشد. همچنین باید از عدم سوء استفاده از اضافه كاری اطمینان حاصل كرد و دست آخر اینكه اطلاعات مربوط به هزینه ها و توجیه اضافه كاری باید از طریق یك سیستم اطلاعات مدیریت همواره در دسترس باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



برچسب ها:اضافه کاری ،کار ،

مار را چگونه باید نوشت؟

سه شنبه 25 آبان 1395
05:41
امیرحسین ستوده بیدختی
مار را چگونه باید نوشت؟

روستایی بود دور افتاده كه مردمی ساده دل و بی سواد در آن سكونت داشتند. مردی شیاد از ساده لوحی آنان سوء استفاده كرده، به نوعی بر آنان حكومت می كرد.
برحسب اتفاق، گذر یك معلم به آن روستا افتاد و متوجه دغلكاری های ان مرد شیاد شد. معلم، او را نصیحت كرد كه از اغفال مردم دست بردارد و گرنه او را رسوا می كند؛ اما مرد شیاد نپذیرفت.
بعد از اتمام حجت، معلم با مردم روستا از فریبكاری های مرد شیاد سخن گفت و به آنان، نسبت به حقه های او هشدار داد. پس از كلی مشاجره بین معلم و مرد شیاد، قرار بر این شد كه فردا در میدان روستا معلم و مرد شیاد مسابقه بدهند تا معلوم شود كدامیك باسواد و كدامیك بی سواد است.
در روز موعود، همه مردم روستا در میدان ده گرد آمده بودند تا ببینند آخرِ كار چه می شود.
مرد شیاد به معلم گفت: بنویس "مار".
معلم نوشت: "مار".
نوبت به مرد شیاد كه رسید، او شكل مار را بر روی خاك ترسیم کرد و به مردم گفت: "شما خود قضاوت كنید، كدامیك از اینها مار است؟".
مردم كه سواد نداشتند، متوجه نوشته مار نشدند اما همگی، شكل مار را شناختند و به جان معلم افتادند و تا می توانستند او را كتك زدند و از روستا بیرون راندند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


نکته:
اگر می خواهیم بر دیگران تأثیر بگذاریم و یا مایلیم آنها را با خود همراه كنیم، بهتر است با زبان، رویكرد و نگرش خود آنها، با ایشان سخن بگوییم و رفتار كنیم. همیشه نمی توانیم با اصول و چهارچوب فكری خود، دیگران را مدیریت كنیم. باید افكار و مقاصد خود را به زبانِ فرهنگ، نگرش، اعتقادات، آداب و رسوم و پیشینه آنان ترجمه کنیم و به آنها ارائه نماییم.


ارسال شده در:
برچسب ها:داستان ،داستانک ،

8 توصیه برای مدیریت تیم های مجازی

سه شنبه 25 آبان 1395
05:40
امیرحسین ستوده بیدختی
8 توصیه برای مدیریت تیم های مجازی

تیم های مجازی، تیم هایی هستد که از نظر مکانی در یک جا مجتمع نیستند و اعضای این تیم ها با یکدیگر ارتباط رو در رو ندارند. برای مدیریت این تیم ها، تکنیک های ویژه ای وجود دارد:

    اهداف تیم را تبیین کنید. اعضای تیم، باید بدانند و درک کنند که چه کاری را به همراه یکدیگر انجام می دهند.

    به همه یادآوری کنید که آنها یک تیم هستند. اگر اعضای تیم بدانند که بخشی از یک تیم هستند و بر روی اهداف و اقلام قابل تحویل مشترک کار می کنند، نسبت به کار خود احساس بهتری پیدا خواهند کرد و همکاری فعالانه تری با یکدیگر خواهند داشت.

    تکنولوژی مناسب را فراهم کنید. تکنولوژی هایی برای استفاده تیم های مجازی، پدید آمده است و واقعاً دلیلی وجود ندارد که از آنها استفاده نکنید؛ تکنولوژی هایی از قبیل: دسترسی سریع به اینترنت، کنفرانس های شنیداری، دوربین های ویدئویی، نرم افزارهای کمکی، امکان به اشتراک گذاشتن فایل ها، و غیره.

    در جستجوی فرصت هایی برای تجمع افراد باشید. برای تیم های مجازی، این امکان وجود ندارد که با یکدیگر تعامل و تبادل اطلاعات رو در رو داشته باشند؛ با برگزاری جلسات هماهنگی پروژه، این امکان را برای ایشان فراهم سازید.

    نسبت به تفاوت های فرهنگی، حساس باشید. معمولاً تیم های مجازی، از افرادی از کشورهای مختلف با فرهنگ های متفاوت تشکیل می شود. شما باید به عنوان مدیر پروژه، این تفاوت ها را در نحوه انجام کار افراد و شیوه رفتاری آنها درک کنید و آنها را محترم بشمارید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    گفتگو کنید، گفتگو کنید، گفتگو کنید. مدیر پروژه باید در گفتگوهای خود با اعضای تیم، بسیار فعالانه عمل کند و اطمینان حاصل نماید که همگی دریافته اند که چه انتظاری از آنان می رود.

    تفاوت های زمانی را در نظر داشته باشید. ممکن است آنچه برای شما در موقعیت جغرافیایی خودتان مناسب است، برای برخی از اعضای تیم که در مکان هایی دیگر هستند، ناراحت کننده یا آزار دهنده باشد، مثل برگزاری یک جلسه آنلاین در ساعت 9 صبح.

    فعالیت های کوتاه مدت تر به افراد واگذار کنید. مثلاً به جای آنکه یک فعالیت 6 هفته ای را به عضوی از تیم واگذار کنید، آنرا بشکنید و سه فعالیت 2 هفته ای را به او بسپارید. بدین ترتیب بهتر و راحت تر می توانید انجام کارها را پیگیری نمایید.


ارسال شده در:

اولین بحران اقتصادی نسل Y

سه شنبه 25 آبان 1395
05:39
امیرحسین ستوده بیدختی
اولین بحران اقتصادی نسل Y

تا قبل از بحران اقتصادی کنونی، برای نسل Y، یعنی متولدین 1977 به بعد، رکود اقتصادی همواره یک موضوع تاریخی بود، نه یک واقعیت. آنها مفهوم بیکاری جمعی را درک نمی کردند. آنها عادت داشتند که در محیط کار، هر چه را که لازم داشتند، درخواست کنند و آنرا دریافت نمایند. اما اکنون زمانه تغییر کرده است؛ آنها اولین رکود اقتصادی دوران زندگی خود را تجربه می کنند و همچون همکاران مسن ترشان، نگران شغل خود هستند.
اگر شما هم از افراد نسل Y هستید، برای ارزیابی موقعیت شغلی خود، در پی یافتن پاسخ پرسش های زیر باشید:

    حرفه شما تا چه حد بیمار است؟ برخی از مشاغل با دشواری های بیشتری دست به گریبان هستند. مثلاً اگر به حرفه هایی همچون تبلیغات، تولید اتومبیل، یا بانکداری اشتغال دارید، باید بیشتر نگران باشید.

    شرکت شما چقدر قدرتمند است؟ شرکت شما تا چه میزان قادر است دیون خود را پرداخت کند؟ در مقایسه با رقبای خود، در چه جایگاهی قرار دارد؟ دیگران در مورد آن چه می گویند؟ حواستان به نشریات و تجزیه و تحلیل های گزارشگران آنها در ارتباط با وضعیت شرکتتان باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    سِمَت شما تا چه حد از امنیت برخوردار است؟ پاره ای از شرکت ها برای تعدیل نیرو، از قانون "آخرین ورودی ها، اولین خروجی ها" پیروی می کنند. اگر شما تازه استخدام شده اید، باید خیلی بیشتر تلاش کنید تا صلاحیت های خود را آشکار سازید.


ارسال شده در:

4 عنصر کلیدی مدل های چابک IT

سه شنبه 25 آبان 1395
05:38
امیرحسین ستوده بیدختی
4 عنصر کلیدی مدل های چابک IT

    توسعه یافتن در چرخه های کوتاه: چرخه های چابک، معمولاً 30 روز یا کمتر به طول می انجامند. راه حل های ناتمام، ایجاد می شوند و در زمانی بسیار کوتاه، با چرخه های مرحله ای بسیار بسته، به اجرا درمی آیند تا کد برنامه به صورت پیوسته در جهت رسیدن به راه حل نهایی، بهبود داده شود.

    گرامی داشتن افراد: افراد باید گرامی داشته شوند و با آنها با احترام رفتار شود. مدیران باید به افراد خود، در مورد خوب انجام دادن وظایفشان، اعتماد کنند. تیم های چابک در فضایی پرچالش اما استوار کار می کنند و نیاز به حمایت بسیار دارند.

    درگیر کردن کارفرما: اگر مایلید به نتایجی سریع دست پیدا کنید، کارفرما باید کاملاً بخشی از تیم پروژه باشد. در واقع آنها باید با سایر اعضای تیم، در یک مکان مشترک به طور تمام وقت، همکاری داشته باشند.

    تلاش برای سادگی: اصل آن است که اگر لازم است میان ساختن چیزی به یک روش پیچیده یا به یک روش ساده، انتخابی انجام دهید، روش ساده را برگزینید. نیازها باید ساده باشند، طراحی کار باید ساده باشد، و تکنیک های کدنویسی هم باید ساده باشند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

راز تحولات سازمانی شرکت شما

سه شنبه 25 آبان 1395
05:37
امیرحسین ستوده بیدختی
راز تحولات سازمانی شرکت شما

تحولات سازمانی عمدتاً از بالا به پایین و در زمینه هایی همچون استخدام كارشناسان یا بهره گیری از بهترین رویه های موجود در كسب وكار صورت می گیرد. در هر سازمانی، افراد معدودی وجود دارند كه از روش هایی منحصر به فرد برای نگریستن به مسائل استفاده می كنند. معمولاً این افراد، راه حل هایی را می بینند كه دیگران قادر به دیدن آنها نیستند. آنها در واقع سعی می كنند میان آنچه رخ می دهد و آنچه احتمالاً باید رخ دهد، یك پل ارتباطی برقرار نمایند. در واقع این عوامل مثبت، كلید ایجاد تحول سازمانی بهتر هستند.
شركت شما می تواند بهترین وگسترده ترین تحولات را بر اساس 6 مرحله زیر انجام دهد:

    مرحله 1- تشکیل گروه: اعضای گروه در فرآیند تكامل ساختار خودشان مشاركت می نمایند.

    مرحله 2- تجدید ساختار: بر مبنای حقایق، افراد با روش هایی نو برای حل مسائل تلاش می کنند كه این امر باعث می شود ذهن آنها باز شده، احتمالاتی جدید مطرح شوند.

    مرحله 3- تضمین یادگیری: باید محیطی ایجاد شود كه از عقاید نوآورانه و ابتكارات جدید حمایت كند.

    مرحله 4- تعیین مسئله: گروه با مرور واقعیت های ناخوشایند، صورت مسئله را تدوین می كند.

    مرحله 5- دستیابی به تأیید جمع: گروه به سراغ یك نمونه بزرگتر از راه حل هایی می رود كه در موقعیت های مشابه كارآیی خود را ثابت كرده اند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    مرحله 6- مصونیت در برابر واکنش های تدافعی: راه حل های مورد نظر گروه، به گونه ای مطرح می شوند كه پذیرش عمومی را به دنبال داشته باشند. در تمامی این مراحل، رهبر باید به درستی نقش خود را به عنوان تسهیل كننده امور ایفا نماید.
ارسال شده در:

معرفی تکنیک های خلاقیت : شیوه ماشه ای

سه شنبه 25 آبان 1395
05:37
امیرحسین ستوده بیدختی
معرفی تکنیک های خلاقیت :
شیوه ماشه ای

شیوه ماشه ای، یک روش تجزیه و تحلیل بر اساس بازگو کردن است. در این شیوه، هر ایده همانند یک ماشه برای شلیک ایده های جدید دیگر عمل می کند و این امر تا آنجا ادامه می یابد که حداکثر ایده های ممکن، تولید شوند.

    مسئله تعریف می شود، مورد بحث قرار می گیرد و ایده ها یادداشت می شوند.
    منتخبی از این ایده ها، جمع آوری می شوند و سپس 5 الی 10 ایده به طور تصادفی انتخاب می گردند.
    این 5 الی 10 ایده در معرض دید قرار داده می شوند و به عنوان "ماشه هایی" برای تولید ایده های بیشتر، مورد استفاده قرار می گیرند.
    مباحثات و مذاکرات، به تشکیل تیم کمک می کند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

آیا برای ارتقای شغلی، آمادگی دارید؟

سه شنبه 25 آبان 1395
05:36
امیرحسین ستوده بیدختی
آیا برای ارتقای شغلی، آمادگی دارید؟


به دست آوردن ارتقای شغلی، تا حدودی تحت کنترل خودِ شماست. انجام آنچه که از شما انتظار می رود، و حتی بهترین بودن در آنچه انجام می دهید، پیشرفت شغلی شما را تضمین نمی کند.
به منظور آماده شدن برای ارتقای شغلی، به توصیه های زیر عمل کنید:

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    ارزش خود را برای سازمانتان افزایش دهید.
    در مورد نوع فرصتهای ارزشی که ایجاد می کنید، زیرک باشید.
    ببینید چه چیزهایی مانع موفقیت سازمان شما می شود.
    مسئولیت های مناسب بیشتری را بر عهده بگیرید.
    مجموعه مهارت های خود را توسعه دهید.
    اهداف خود را در مورد ارتقای شغلی، با دیگران در میان بگذارید.


ارسال شده در:
برچسب ها:ارتقای شغلی ،ارتقا ،شغل ،

عوامل غیرمالی در ارتباط با نرخ بازگشت سرمایه پروژه های IT

سه شنبه 25 آبان 1395
05:35
امیرحسین ستوده بیدختی
عوامل غیرمالی در ارتباط با نرخ بازگشت سرمایه پروژه های IT

نرخ بازگشت سرمایه همواره یکی از دغدغه های کلیدی سازمان ها بوده است. CIO ها همواره تصمیم گیری های مربوط به خرید تکنولوژی را با توجه به نرخ بازگشت سرمایه انجام می دهند. سرمایه گذاری برای خرید یک سیستم جدید یا اجرای یک پروژه IT نیز از همین موارد است.
اکثر سازمان ها برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از یک یا چند معیار مالی استفاده می کنند. این معیارها موارد زیر را شامل می گردد:

    دوره بازگشت سرمایه: مدت زمان لازم برای آنکه سود حاصل از پروژه، هزینه های آنرا پوشش دهد.

    ارزش فعلی خالص (NPV): ارزش آینده منافع، برحسب پول امروز.

    نرخ بازگشت درونی (IRR): منافع برحسب یک نرخ تنزیل.

هنگامی که در سرمایه گذاری های IT، صحبت از نرخ بازگشت سرمایه به میان می آید، متخصصان IT و مدیران رده بالا، صرفاً منافع مالی را به حساب می آورند. با این حال، امروزه که IT به یک وسیله کلیدی در کسب و کار تبدیل گردیده، مزایای آن فراتر از چیزهایی است که با محاسبات روزمره، قابل اندازه گیری باشد.
ارزش شبکه، قابل محاسبه نیست؛ پتانسیل سیستم های IT خوب برای حفظ رضایت مشتریان را نمی توان محاسبه نمود؛ اما اینها مزایایی کلیدی برای کسب و کار شما در جهان امروز می باشند.
اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه غیرمالی، همواره برای CIOها حوزه ای است که به مهارت نیاز دارد. تشخیص اینکه چه چیزی باید اندازه گیری شود و چگونه باید اندازه گیری شود، برای سرمایه ها و منافع ناملموس، می تواند امری بسیار دشوار باشد.
مثلاً اجرای یک پروژه IT می تواند به کارکنان کمک کند تا مهارتهای جدیدی کسب کنند و در نتیجه، پایگاه دانش آنها و سازمانشان ارتقا یابد. بالا رفتن ارزش نشان تجاری (Brand)، یکی دیگر از مزایای ناملموس بالقوه است.
هیچ فرمول ثابتی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه منافع ناملموس وجود ندارد، اما درنظر گرفتن آنها می تواند به سازمان کمک کند تا گزینه های بیشتری، که منافع سازمان را در دراز مدت تضمین می کنند، پیشِ رو داشته باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

6 نکته برای حذف جلسات اضافی

سه شنبه 25 آبان 1395
05:34
امیرحسین ستوده بیدختی
6 نکته برای حذف جلسات اضافی

    بیشتر در دسترس باشید. بسیاری از اوقات، جلسات فقط به این دلیل برنامه ریزی می شوند که تصمیم گیران در دسترس نیستند تا به برخی از پرسش ها، سریعاً پاسخ دهند. آنها در دفتر خود می مانند، درها را می بندند، و به تلفن ها و ایمیل ها نیز پاسخ نمی دهند.

    از یک ابزار مناسب برای مدیریت پروژه استفاده کنید. امروزه ابزارهایی برای مدیریت پروژه در دسترس است که استفاده از آنها نیاز به مهارت چندانی ندارد و بسیاری از کارهای پروژه به صورت مجازی توسط آنها قابل انجام است. استفاده از این ابزارها نیاز به برگزاری جلسات را به میزان زیادی کاهش می دهد.

    فرهنگ خود را تغییر دهید. جلسات غیرضروری می تواند نتیجه این امر باشد که برخی از افراد مایل نیستند خود، تصمیم گیری کنند و تصور می کنند که برای هر کاری باید اجازه بگیرند. به آنها اعتماد کنید و اگر گاهی تصمیماتی نامناسب اتخاذ کردند، به آنها بیاموزید که چگونه می توانند متفاوت عمل کنند.

    به هزینه جلسات خود توجه داشته باشید. یک جلسه یک ساعته با 8 نفر از کارکنانی که حقوقی متوسط دریافت می کنند، می تواند هزینه زیادی را بر پروژه تحمیل نماید.

    نیاز برای برگزاری جلسات دوره ای را مورد بازنگری قرار دهید. معمولاً در آغاز پروژه، جلساتی هفتگی برنامه ریزی می شود. این جلسات در شروع پروژه، بسیار ارزشمندند اما با پیشرفت پروژه، ممکن است بهتر باشد فواصل آنها را تغییر دهید و آنها را هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار برگزار کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    توجه افراد را به جلسه معطوف دارید. لازم است قوانینی پایه ای برای افرادی که در جلسات شرکت می کنند، تنظیم و اِعمال نمایید تا تشویق شوند که در طی جلسه، توجه و هشیاری خود را حفظ نمایند؛ مثلاً اینکه لپ تاپ های خود را به همراه نیاورند، گوشی های موبایل خود را خاموش کنند، چشمان خود را باز نگه دارند، و مواردی از این قبیل. در غیر این صورت، برگزاری جلسات، چیزی جز وقت تلف کردن نخواهد بود.


ارسال شده در:

5 مورد از مهمترین اقلام قابل تحویل پروژه

سه شنبه 25 آبان 1395
05:34
امیرحسین ستوده بیدختی
5 مورد از مهمترین اقلام قابل تحویل پروژه

ارائه اقلام قابل تحویل زیر، برای موفقیت هر پروژه ای ضروری است:

    ساختار شکست کار: ساختار شکست کار یا WBS منعکس کننده کل محدوده پروژه است و به این پرسش پاسخ می دهد که: "ما در اینجا چه چیزی را می سازیم". ساختار هرمی از بالا به پایین WBS این اطمینان را پدید می آورد که در فرآیند برنامه ریزی، هیچ چیزی از قلم نیفتد.

    منشور پروژه: منشور پروژه، موجب برتری یافتن صنایع و مشاغل می شود. بیشترین ارزشی که یک منشور پروژه ایجاد می کند، آن است که در نهایت، به عنوان چراغ سبزی که برای شروع پروژه لازم است، مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ سبز، بودجه تصویب شده مورد نیاز برای تکمیل پروژه و اختیار استفاده از آنرا به مدیر پروژه ارزانی می دارد. منشور پروژه، به عنوان مرجعی برای بسیاری از مستندات اصلی و اساسی پروژه نیز مورد استفاده واقع می گردد.

    زمانبندی پروژه: زمانبندی پروژه، مدرکی است که آنچه را که باید ساخته شود، به فعالیت ها، وابستگی میان آنها، خطوط زمانی، و تخصیص منابع، تجزیه می کند.

    برنامه تعدیل: موانع، همواره بر سر راه پروژه ها وجود دارند. این موانع، ممکن است دشواری های تکنیکی، مشکلات مربوط به منابع و یا مسائل و مشکلات دیگر باشند. یک مدیر پروژه زیرک، این واقعیت را پیش بینی می کند که موانع، خود را نشان خواهند داد و از این رو، برای برطرف نمودن آنها، از پیش برنامه ای تهیه می کند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    درس های آموخته شده: بسیار مهم است که اندکی وقت صرف شود و مشخص گردد که چه کارهایی خوب پیش رفتند، انجام چه کارهایی اشتباه بود، و چه کارهایی در پروژه های بعدی می تواند بهتر انجام شود.
ارسال شده در:

تحریم ها فرصت بودند... هنوز هم هستند

سه شنبه 25 آبان 1395
05:28
امیرحسین ستوده بیدختی
تحریم ها فرصت بودند... هنوز هم هستند

از قدیم گفته اند که سکه دو رو دارد! هر واقعه ای نیز در آنِ واحد می تواند هم فرصت تلقی شود و هم تهدید. اینکه کدام روی سکه را نگاه کنیم، بستگی به روحیات و اهداف ما دارد. عده ای هر اتفاقی را که بیفتد، با تکنیک سیاهنمایی مؤید سیاه بودن وضعیت قلمداد می کنند. گروهی دیگر نیز بروز هر فاجعه ای را دلیلی بر نزدیکتر شدن به وضعیت مطلوب می دانند. هر دو، راه استقراء را پیموده و از داده ها و آمار واقعی، حقیقتی بس گمراه کننده را استنتاج می کنند. آیا می توان با نشان دادن کلاغ های سیاه در پهنه آسمان نتیجه گرفت که چون چندین نقطه سیاه مشاهده می شوند- که می شوند- آسمان سیاه است؟؟ خنده دار است؛ اما بسیاری از تحلیل ها و نتیجه گیری ها همین سیاق را طی می کنند.
فارغ از اینکه داده های شما در پهنه آسمان ایران، نمایانگر پرواز کلاغان یا پرستوها باشد، یک چیز مسلم است: به علت تحریم ها پرندگان خارجی نه اجازه دارند، و به تازگی نه رغبتی، برای پرواز در آسمان ما. یعنی آسمانی به پهنای تاریخ ایران و به ارتفاع فرهنگ هزاران ساله این کشور در اختیار کسانی است که بدون هیچ رقیبی می توانند در آن پرواز کنند. بحث بر سر اینکه چه پرنده ای در آسمان پرواز می کند، ممکن است برای روزنامه خوانان و بیکاران سرگرم کننده باشد، اما برای کارورزان و کاردانان منبعی است منحصر به فرد. توجه کنید که راجع به هر آسمانی سخن نمی گوییم؛ این ایران است که آسمانش روزگاری است که به روی پرندگان چابک بومی باز بوده و بدون هیچ رقیبی جولانگاه ایشان شده است.

برای پرواز در این آسمان دو مشخصه مورد نیاز است:

    اول اینکه، پرنده Proactive باشد. این به معنی فعال بودن نیست، بلکه به معنی این است که مسئولیت اعمال خود، در گذشته، حال و آینده، را پذیرا باشیم. نسبت به اعمال خود پاسخگو باشیم و این پاسخگویی بامعنا باشد. خدایش خیر دهد، رئیس دانشکده ای داشتیم که به هنگام بروز اختلاف با اعضای هیئت علمی می گفت من مسئولیت این موضوع را می پذیرم!! می پرسیدم که این یعنی چه؟ آیا تنها با گفتن این کلمات گذشته و اثر گذشته در زمان حال، از بین می رود؟ آیا درسی داده می شود و تجربه ای اندوخته می گردد که احتمال وقوع اشتباهی مشابه را کمینه نماید؟ نه، تنها مقداری ماست برای رفع اثر آنچه واقع شده بود، مورد استفاده قرار می گرفت. این به معنی مسئولیت پذیری نیست و آنانی که اینچنین می پندارند باید لغتنامه خود را اصلاح کنند.
    دوم اینکه، پرنده باید چابک باشد. چابکی به معنی سریع و تند پرواز کردن نیست. چابکی به معنی تطبیق سریع با شرایط جوی است. اگر باد می آید یا طوفان و اگر باران می بارد یا تگرگ، پرنده باید توانایی تطبیق را داشته باشد تا از پرواز بازنماند. چابکی، آن صفتی است که لازمه اش داشتن انعطاف است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


به مانند گذشته، باور دارم که در محدوده اقتصاد از بخش دولتی و خصوصی نباید انتظاری داشت، چرا که مالکیت در اختیار ایشان، از طریق کار و ارث تأمین نشده و در بهترین شرایط، باید تلقی هِبِه از مالکیت ایشان داشت. هبه ای که ملت به ایشان اعطا کرده است. ما که نمی بینیم کسی امروز بر مزار قهرمانان مالکیت دولتی، شمعی روشن کند. اما مالکین خصوصی، و بخصوص آن دسته از ایشان که در بخش تولید کشور فعالیت می کنند، اگر تا به حال این دو خصیصه را در خود ایجاد نکرده اند، باید آنها را ایجاد نمایند. اگر سازمان های ما چابک باشند و قابل تطبیق با شرایطی که به سرعت تغییر می کند، نه تنها از کوچکترین فرصت ها بهره می برند، بلکه تهدید عقیم کردن و تهدید از بین بردن خود توسط بدخواهان و تحریم کنندگان را کمینه خواهند کرد.

چابکی سازمان، رمز پیروزی است؛
اقتصاد مقاومتی، اقتصاد چابک است؛
و مالکیت خصوصی لازمه اقتصاد چابک.


به حمدالله هنوز آسمان آبی است. 
ارسال شده در:

اهمیت برخوردار بودن از مهارت های مردمی

دوشنبه 24 آبان 1395
10:29
امیرحسین ستوده بیدختی
اهمیت برخوردار بودن از مهارت های مردمی

تقریباً در تمامی مشاغل، مهارت های مردمی (که به عنوان "مهارت های نرم" هم از آن یاد می شود)، به اندازه مهارت های تکنیکی، بر موفقیت تأثیر دارد. این امر، خصوصاً هنگامی که شما نقش یک مدیر یا رهبر را بر عهده داشته باشید، مصداق می یابد.
برخوردار بودن از مهارت های مردمی قوی، موجب برتری یافتن حرفه و تخصص شما می گردد. بنابراین، چه هدایت افرادی را بر عهده داشته باشد، چه مشتاق این امر باشید، و چه عضوی از یک تیم تخصصی باشید، برای دست یافتن به اهداف خود، نیازمند به کار گیری مهارت های مردمی هستید.
با توسعه دادن مهارت های مردمی خود، قادر خواهید بود:

    میان افراد، ارتباطات مؤثر برقرار کنید.
    تضادها را به گونه ای مثبت، مدیریت نمایید.
    به طور کارآمد و مؤثر، برای یافتن راه حل ها و دست یابی به توافق، با دیگران همکاری کنید.
    کار خود را با اخلاق و صداقت انجام دهید تا در دیگران نیز انگیزه و اشتیاق پدید آید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

مدیریت تیم هایی که از نظر جغرافیایی پراکنده اند

دوشنبه 24 آبان 1395
10:29
امیرحسین ستوده بیدختی
مدیریت تیم هایی که از نظر جغرافیایی پراکنده اند

تیم هایی که از لحاظ جغرافیایی پراکنده هستند، می توانند مزایای بسیاری داشته باشند، از جمله:

    افزایش کارآیی
    کاهش هزینه ها
    امکان انتخاب اعضای تیم با بهترین مهارت ها، صرف نظر از موقعیت مکانی آنها

برای وادار کردن اعضای تیم به اینکه بهتر کار کنند، سعی کنید افراد مناسب را انتخاب نمایید و اطمینان حاصل کنید که از تکنولوژی های ارتباطی قوی، بهره می برید. تیم خود را حول یک منشور تیم، متحد سازید و اهداف را به طور شفاف و مکرر (هر چند وقت یک بار) با آنها در میان بگذارید.
در فواصل منظم، فیدبک های بیطرفانه و مناسب به تمامی اعضای تیم ارائه کنید و به ایشان اطمینان بدهید که همواره در دسترس آنان خواهید بود.
حتی اگر امکان ملاقات شخصی به صورت منظم با اعضای تیم وجود ندارد، سعی کنید گاهگاهی اعضای دور تیم را ببینید تا دریابند که برای شما با ارزشند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

4 نسل در محیط کار

دوشنبه 24 آبان 1395
10:28
امیرحسین ستوده بیدختی
4 نسل در محیط کار

در بخشی از مقاله ای که نشریه الکترونیکی Mind Tools در ژوئن سال 2008 منتشر کرده، اینگونه آورده شده است:
نیروی کاری جهان امروز، 4 نسل مختلف را شامل می شود. اگرچه برای این نسل ها تعاریف متفاوتی ارائه شده است، اما معمولاً جامعه شناسان، آنها را به ترتیب زیر تعریف می کنند:

    گروه جنگ جهانی دوم (متولدین 1928 تا 1945): غالباً تمایل به ثُبات دارند و تغییر برایشان ناخوشایند است. آنها معمولاً همچون بازیکنان تیم عمل می کنند.

    توسعه دهندگان کودک صفت (متولدین 1946 تا 1964): معمولاً به صورت فردی عمل می کنند و غالباً در جهت "توسعه جامعه برای دیگران" کار می کنند. آنها می توانند خود را وقف کار بکنند، اما می توانند نسبت به استفاده از تکنولوژی نیز بی تمایل باشند.

    نسل X (متولدین 1965 تا 1979/1976): معمولاً تنوع را می پذیرند و قوانین را رد می کنند، به اندازه کافی از تکنولوژی استفاده می کنند و غالباً پیشگام هستند.

    نسل Y (متولدین 1980/1977 تا 2001/1998): غالباً قوانین را بازنویسی می کنند، توجه و گرایشی شدید به تکنولوژی دارند، و بسیاری از آنها نگران محیط می باشند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395,
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|