تبلیغات
وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395

درحال مشاهده: وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


موسسه محک
اهداء عضو

توصیه هایی برای جلسه آزمون PMP

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:38
امیرحسین ستوده بیدختی
توصیه هایی برای جلسه آزمون PMP

آزمون PMP دشوار است. شما باید بتوانید 4 ساعت در یک اتاق بنشینید و به 200 پرسش آزمون، پاسخ دهید. رعایت نکات زیر، می تواند مفید باشد:

    به اندازه کافی بخوابید. شب قبل از آزمون، زودتر بخوابید و زنگ ساعت را برای زمانی مناسب تنظیم نمایید. نقشه مسیر جلسه آزمون را در کیف خود بگذارید و اطمینان حاصل کنید که اتومبیلتان به اندازه کافی بنزین دارد.

    چند لایه لباس بپوشید. شما از شرایط محل امتحان خبر ندارید. پس طوری لباس بپوشید که اگر هوای اتاق، گرم بود بتوانید لباس خود را کم کنید و اگر سرد بود، چیزی برای پوشیدن و گرم شدن داشته باشید.

    به موقع برسید. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل 30 دقیقه قبل از شروع امتحان در محل، حاضر باشید. این، به شما امکان می دهد تا برای به دست آوردن آرامش و دور کردن استرس از خود، فرصت داشته باشید.

    سبک سر امتحان بروید، اما آنچه را لازم دارید به همراه ببرید. روز قبل از امتحان، آنچه را نیاز دارید، در کیف خود قرار دهید؛ اما کیف خود را تا حد امکان کوچک و سبک نگه دارید.

    عجله نکنید. پرسش ها را با دقت بخوانید و در پاسخ دادن به آنها عجله نکنید. اگر پاسخ پرسشی را نمی دانید از آن عبور کنید؛ ممکن است پرسش های بعدی به شما کمک کند تا بتوانید به آن پاسخ دهید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    به ساعت نگاه کنید. شاید تصور کنید که 4 ساعت، زمان کمی نیست؛ اما این زمان در جلسه امتحان، بسرعت می گذرد. پس حواستان به ساعت باشد.


ارسال شده در:
برچسب ها:آزمون PMP ،

حافظه خود را تقویت کنید

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:36
امیرحسین ستوده بیدختی
حافظه خود را تقویت کنید

آیا غالباً در به یاد آوردن چیزهای مهم، ناتوانید؟ آیا نام افراد را در بدترین لحظات، فراموش می کنید؟ آیا تاکنون سؤالی از شما پرسیده شده که باید پاسخ آنرا بدانید، اما نتوانسته اید پاسخی هوشمندانه به آن بدهید؟
اینها نمونه هایی هستند از جایی که داشتن یک حافظه خوب، اهمیت می یابد.
حافظه، چیزی است بیش از به یاد آوردن اطلاعات برای پاسخگویی به پرسش های امتحان، یا برنده شدن در بازی های بی اهمیت. حافظه، یک مهارت کاری مهم است که می توان آنرا پرورش و بهبود داد. در مواردی از قبیل: به یاد آوردن آمارهای کلیدی در طی یک مذاکره، بیان مجموعه ای از سوابق به هنگام تصمیم گیری، تحت تأثیر قرار دادن کارفرمایان با استفاده از آگاهی شما در مورد خطوط تولید آنها- توانایی شما در به یاد آوردن، یک مزیت عمده به شمار می آید.
افرادی که حافظه خوبی دارند، معمولاً به عنوان افرادی مطلع، زیرک، شایسته، و قابل اعتماد شناخته می شوند. تکنیک های بسیاری برای تقویت حافظه وجود دارد که در شماره های بعد به چند مورد از آنها اشاره می شود.
مراقب سلامتی خود باشید

یک حافظه خوب، بر پایه یک مغز و بدن سالم استوار است. شما نمی توانید از مغز خود انتظار بهترین عملکرد را داشته باشید، اگر از بدنی که آنرا تغذیه می کند، مراقبت نکنید. موارد زیر، برخی از نکات کلیدیی هستند که باید رعایت کنید:

    خوب بخورید. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل ویتامین های کلیدی، اسید فولیک، ویتامین ب 12، و آنتی اکسیدان ها می باشد. اینها باعث افزایش ذکاوت می شوند. در صورت لزوم از ویتامین های مکمل استفاده کنید.

    به اندازه کافی آب بنوشید. بسیاری از ما دچار کم آبی هستیم و حتی از این موضوع، آگاه هم نیستیم. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، بدن و مغز شما ضعیف و خسته خواهد شد. آب، گلبول های قرمز خون را فعالتر می کند و انرژی بیشتری به شما می بخشد.

    به اندازه کافی بخوابید. در طی خواب، مغز شما خود را بازسازی می کند. مطالعات نشان داده است که مغز شما برای انتقال محفوظات جدید به حافظه بلند مدت، به خواب نیاز دارد.

    استرس را به طور مؤثر مدیریت کنید. استرس های مداوم، تأثیرات مخرب بیشماری بر سلامتی دارد. بیاموزید که استرس را در زندگی خود محدود وکنترل نمایید.

    سیگار نکشید. استفاده از کافئین و الکل را محدود کنید (استفاده بیش از حد از الکل، می تواند تأثیراتی جدی بر حافظه کوتاه مدت شما داشته باشد). به اندازه کافی ورزش کنید.
از ابزارهای بهبود حافظه استفاده کنید

این ابزارها کمک می کنند تا اقلام و ایده های روزمره ای را که براحتی می توانید به خاطر بسپارید، با اطلاعاتی که مایلید در حافظه خود نگه دارید، مرتبط سازید. بعداً با به یاد آوردن این اقلام روزمره می توانید آن اطلاعات را نیز به یاد آورید.
تکنیک های بهبود حافظه بسیاری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

    تکنیک عدد/ قافیه: برای حفظ کردن فهرست های شماره گذاری شده، از این تکنیک استفاده کنید. ابتدا برای هر یک از اعداد، یک کلمه استاندارد که با آن هم قافیه باشد، در نظر بگیرید. سپس تصویری ایجاد کنید که هر یک از این کلمات را با آنچه سعی دارید به خاطر بسپارید، مرتبط سازد.

    سیستم عدد/ شکل: در اینجا، تصاویری ایجاد کنید که به شکل هر عدد ارتباط داشته باشد و این تصاویر را با اقلام فهرست خود مرتبط نمایید.

    تکنیک الفبایی: این تکنیک برای فهرست هایی که بیش از 9 یا 10 قلم دارند، مناسب است. در این شیوه، هر یک از چیزهایی را که می خواهید حفظ کنید، به یکی از حروف الفبا ارتباط می دهید.

    سیستم سفری: در ذهن خود، به یک سفر آشنا بیندیشید، مثلاً مسیر حرکتتان از محل کار به منزل. هر یک از اقلام فهرست خود را به یکی از نشانه های اختصاصی این مسیر، مرتبط سازید.

    روش مکان هندسی: این تکنیک، از مکان ها برای تحریک حافظه شما استفاده می کند. اقلام فهرست خود را با اقلامی که در یک اتاق یا مکان آشنا می بینید (مثل آشپزخانه، دفتر کارتان، یا سوپر مارکتی که از آن خرید می کنید)، مرتبط نمایید.
ترسیم نقشه ذهن (Mind Mapping)

نقشه های ذهن (نقشه های فکر، یا نقشه های حافظه) شیوه ای مؤثر برای ایجاد ارتباط میان ایده ها و افکار درون مغز شما هستند. ترسیم نقشه ذهن، یک تکنیک یادداشت برداری است که اطلاعات را به گونه ای ثبت می کند که به شما نشان می دهد چگونه تکه های مختلف اطلاعات با یکدیگر جفت و جور می شوند. واقعیت های بسیاری در این گفته که "یک تصویر، هزار کلمه سخن می گوید" وجود دارد، و نقشه های ذهن، یک "تصویر" به خاطر سپردنی از اطلاعاتی که سعی دارید آنها را به خاطر بسپارید، ایجاد می کند.
این تکنیک، برای خلاصه کردن و ترکیب کردن اطلاعات از منابع گوناگون، بسیار مفید است. همچنین به شما امکان می دهد که در مورد مسائل پیچیده به گونه ای سازمان یافته بیندیشید، و سپس یافته های خود را به طریقی ارائه کنید که هم جزئیات را نشان دهد و هم تصویر کلی را.

مغز خود را به چالش بکشید

مغز شما هم مانند سایر قسمتهای بدنتان به ورزش نیاز دارد. شما می توانید مغز خود را از طریق استفاده از آن به شیوه های مختلف و به صورت منظم، ورزش دهید. موارد زیر را امتحان کنید:

    مهارتی جدید بیاموزید یا یک کار ذوقی را آغاز کنید. فعالیت هایی را پیدا کنید که منجر به ایجاد مهارت هایی می شود که معمولاً در زندگی روزمره خود از آنها استفاده نمی کنید. مثلاً اگر در تمام روز با اعداد سر و کار دارید، بخش خلاق مغز خود را با عکاسی یا کلاس های هنری، بهبود ببخشید.

    به طور منظم به تصویرسازی ذهنی بپردازید. از آنجا که بخش عمده حافظه، درگیر تصاویر و بازیابی آنهاست، ایجاد این مهارت، بسیار مهم است. در این زمینه، زیاد تمرین کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    به فعالیت های اجتماعی بپردازید. هنگامی که با مردم ارتباط برقرار می کنید و با آنها در تعامل هستید، مجبورید هشیار باشید. این امر کمک می کند تا مغز خود را زنده و قوی نگه دارید.

    بر چیزهای مهم تمرکز کنید. شما احتمالاً نمی توانید همه چیز را به خاطر بسپارید؛ پس اطمینان حاصل کنید که چیزهای مهم را به ذهن می سپارید و با چیزهای "بیهوده" بارِ اضافی به آن تحمیل نمی کنید.


ارسال شده در:
برچسب ها:تقویت حافظه ،

بد شانسی یا خوش شانسی؟

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:35
امیرحسین ستوده بیدختی
بد شانسی یا خوش شانسی؟

در روزگاری کهن، پیرمردی روستازاده بود که یک پسر و یک اسب داشت. روزی اسب پیرمرد فرار کرد و همه همسایگان برای دلداری به خانه اش آمدند و گفتند: "عجب شانس بدی آوردی که اسبت فرار کرد!".
روستا زاده پیر در پاسخ گفت: "از کجا می دانید که این از خوش شانسی من بوده یا از بدشانسیم؟".
همسایه ها با تعجب گفتند: "خب معلومه که این از بدشانسی توست!".
هنوز یک هفته از این ماجرا نگذشته بود که اسب پیرمرد به همراه بیست اسب وحشی به خانه برگشت. این بار همسایه ها برای تبریک نزد پیرمرد آمدند: "عجب اقبال بلندی داشتی که اسبت همراه بیست اسب دیگر به خانه برگشت.".
پیرمرد بار دیگر گفت: "از کجا می دانید که از خوش شانسی من بوده یا از بدشانسیم؟".
فردای آنروز پسر پیرمرد حین سواری در میان اسب های وحشی زمین خورد و پایش شکست. همسایه ها بار دیگر آمدند: "عجب شانس بدی.".
کشاورز پیر گفت: "از کجا می دانید که از خوش شانسی من بوده یا از بدشانسیم؟".
چند تا از همسایه ها با عصبانیت گفتند: "خب معلومه که از بدشانسی تو بوده پیرمرد کودن!".
چند روز بعد نیروهای دولتی برای سربازگیری از راه رسیدند و تمامی جوانان سالم را برای جنگ در سرزمینی دور دست، با خود بردند. پسر کشاورز پیر به خاطر پای شکسته اش از اعزام معاف شد. همسایه ها برای تبریک به خانه پیرمرد آمدند: "عجب شانسی آوردی که پسرت معاف شد.".
و کشاورز پیر گفت: "از کجا می دانید که....؟".

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


نتیجه:
همیشه زمان ثابت می کند که بسیاری از رویدادهایی که آنها را بدبیاری و مسائل لاینحل زندگی خود می پنداشتیم، صلاح و خیرمان بوده و نعمت ها و فرصت هایی بوده که زندگی به ما اهدا کرده است. 
ارسال شده در:

تله هایی که باید از آنها دوری کرد

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:34
امیرحسین ستوده بیدختی
تله هایی که باید از آنها دوری کرد

اشتباهات متداولی وجود دارد که مدیران جدید، مرتکب آنها می شوند. مراقب باشید تا از این اشتباهات بپرهیزید:

    هرگز تصور نکنید که برای موفق شدن به عنوان یک مدیر، می توانید بر دانش شغلی و مهارتهای تکنیکی فعلی خود تکیه کنید- این نکته می تواند از مهارت های تکنیکی شما هم مهمتر باشد.
    برای نشان دادن توانایی خود، در مشورت کردن منظم با رئیس خود، کوتاهی نکنید.
    بدون اندیشیدن در مورد یک مسئله، و بدون داشتن ایده ای برای حل آن، به رئیس خود نزدیک نشوید.
    رئیس خود را شرمنده یا غافلگیر نکنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    کاری نکنید که لازم شود رئیستان در مقابل دیگران از شما دفاع کند. این، ممکن است وجهه او را نزد افراد مافوق و همکارانش، تخریب نماید.
    در صحبت کردن با مشتریان (داخلی یا خارجی) در مورد اینکه آنها از شما و تیمتان چه می خواهند، کوتاهی نکنید.
    از اختیارات خود سوء استفاده نکنید- اطمینان حاصل کنید که هر چه از افرادتان می خواهید انجام دهند، در جهت منافع ومصالح سازمان است.


ارسال شده در:
برچسب ها:تله ،مدیریت ،مدیر ،

مهارت های مدیریت تیم

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:34
امیرحسین ستوده بیدختی
مهارت های مدیریت تیم

    تفویض اختیار: اولین اولویت کاری مدیران تیم، تفویض اختیار است. در اینجا، رمز موفقیت، متناسب بودن افراد با وظایف آنهاست؛ پس لازم است ابتدا بخوبی درک کنید که نقش تیم چیست و اهداف چه هستند.

    ایجاد انگیزه در تیم: یکی دیگر از وظایف کلیدی شما، انگیزش اعضای تیم است؛ بدین منظور باید توجه داشته باشید که افراد مختلف، دارای نیازهای متفاوت هستند، و در نتیجه لازم است شیوه های انگیزش آنها نیز متفاوت باشد.

    توسعه تیم: تیم ها از افرادی با دیدگاه ها و توانایی های متفاوت تشکیل می شوند که رده های شغلی آنان نیز یکسان نیست. اگر بتوانید به اعضای تیم خود کمک کنید تا وظایفشان را بهتر انجام دهند، خیلی زود به عنوان مدیری شناخته خواهید شد که دیگران مایلند برای او کار کنند، و برای سازمانتان نیز کمکی بزرگ به شمار خواهید آمد.

    برقراری ارتباط و کار کردن با اعضای تیم و دیگران: مهارتهای ارتباطی، تقریباً برای موفقیت در هر سِمَتی، ضروری است، اما تکنیک ها و مهارت های ویژه ای وجود دارد که لازم است به عنوان یک مدیر بیشتر از آنها استفاده کنید تا به عنوان یک کارمند عادی. این مهارت ها و تکنیک ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: مهارتهای ارتباط با اعضای تیم و مهارتهای ارتباط با افراد خارج از تیم.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    مدیریت انضباط: وقتی با یک مسئله انضباطی بالقوه مواجه هستید، ابتدا به جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت بپردازید، سپس تصمیم بگیرید که چه باید بکنید. مسائل انضباطی، بندرت به خودی خود برطرف می شوند؛ آنها معمولاً رو به وخامت می روند، و باعث نارضایتی و رنجش قابل توجهی در میان سایر اعضای تیم می شوند.


ارسال شده در:

6 مرحله برای رفع مشکلات پروژه

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:32
امیرحسین ستوده بیدختی
6 مرحله برای رفع مشکلات پروژه

    مشکل یا نشانه های آنرا شناسایی کنید. نباید فرض کنید که همه از مشکل مورد نظر آگاهند. مشکل را با جملاتی شفاف که برای همه قابل درک باشد، مستند کنید. همچنین تأثیر آنرا بر پروژه، تشریح نمایید.

    علت یا علت های ریشه ای را شناسایی کنید. این، مهمترین مرحله است، زیرا شما نمی خواهید وقت خود را برای رفع علائمی که تصور می کردید علت ریشه ای هستند، صرف کنید.

    گزینه ها و تأثیرات آنها را تعیین کنید. مدیر پروژه می تواند یک یادو نفر را به تعیین گزینه ها بگمارد. آنها باید مشخص کنند که هر گزینه چه تأثیراتی بر پروژه خواهد داشت.

    بهترین گزینه را انتخاب کنید. تیم پروژه و ذی نفعان مناسب، همگی می توانند در تعیین بهترین گزینه، دخالت داشته باشند.

    مشکل را برطرف کنید. برنامه ای برای برطرف کردن مشکل و اجرای گزینه انتخابی، تهیه کنید. این برنامه، می تواند فقط یک فعالیت باشد یا برنامه ای پیچیده را شامل گردد. به هر حال، باید به برنامه زمانبندی پروژه اضافه گردد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    رفع شدن مشکل را تأیید کنید. وضعیت را مورد پایش قرار دهید تا مطمئن شوید که مشکل، همانگونه که انتظار می رفته، برطرف شده است. اگر مشکل یا نشانه های آن هنوز وجود داشته باشد، باید به مرحله 1 بازگردید.
ارسال شده در:

5 نکته برای داشتن یک فهرست وظایف خوب

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:32
امیرحسین ستوده بیدختی
5 نکته برای داشتن یک فهرست وظایف خوب

فهرست های وظایف، پایه برنامه پروژه شما هستند. بدون داشتن یک فهرست وظایف خوب، تهیه برنامه زمانبندی پروژه بسیار دشوارتر خواهد بود.
برای تهیه یک فهرست وظایف خوب، به نکات زیر توجه کنید:

    با تیم خود، کار کنید. شما به تنهایی نمی توانید یک فهرست وظایف کامل برای پروژه خود تهیه کنید؛ بنابراین، از تیم پروژه بخواهید که در این امر شما را یاری دهند.

    به فهرست خود ساختار بدهید. پس از کامل شدن فهرست وظایف، آنرا به نرم افزار پروژه خود وارد کنید. وظایف مرتبط را دسته بندی کنید و عناوین فرعی را به فهرست بیفزایید. ساختار دادن به فهرست وظایف، جستجو و بازنگری آنرا آسانتر می سازد.
    وظایف را اولویت بندی کنید. یک فهرست وظایف خوب، باید بتواند در هر لحظه مهمترین فعالیت ها را نشان دهد. برای مشخص کردن اولویت ها می توانید از شیوه های مختلف استفاده کنید، مثل استفاده از رنگ های متفاوت، پررنگ کردن فونت، یا اضافه کردن تعدادی ستاره در کنار اقلام فهرست.

    فهرست وظایف را به صورت متمرکز ذخیره نمایید. اگر وظایف را بر روی یادداشت های چسبان، یا در سررسید خود یا بر روی ایمیل بنویسید، احتمال پدید آمدن اشتباه در مورد اولویت ها زیاد خواهد بود. از نرم افزارهای مناسب برای ذخیره سازی متمرکز فهرست فعالیت ها استفاده کنید.

    وظایف تکمیل شده را علامتگذاری نمایید. بدیهی است که در یک فهرست وظایف، بهترین و خوشحال کننده ترین چیز، علامتگذاری فعالیت هایی است که تکمیل می شوند. برای این کار نیز می توانید از تغییر رنگ، خط زدن، تیک زدن، حذف فعالیت از فهرست، یا روش های مشابه استفاده کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

معرفی تکنیک های خلاقیت : جنبه های ساختگی

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:32
امیرحسین ستوده بیدختی
معرفی تکنیک های خلاقیت :
جنبه های ساختگی

"جنبه های ساختگی"، یک تکنیک واژگونی مسئله است که توسط Michael Michalko ارائه و در کتاب او، Thinkertoys، تشریح شده است.
فرآیند، اینچنین است:

    مسئله را بیان کنید.
    فرض های مسئله را فهرست نمایید.
    فرض بنیادی را به چالش بکشید.
    هر یک از فرض ها را وارونه کنید- متضاد هر فرض را بنویسید.
    دیدگاه های مختلفی را که ممکن است برای شما مفید باشند، ثبت کنید.
    بپرسید که هر یک از فرض های وارونه چگونه می تواند انجام شود؛ هر تعداد دیدگاه و ایده را که ممکن است، فهرست نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

مدیریت مؤثر ایمیل ها

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:31
امیرحسین ستوده بیدختی
مدیریت مؤثر ایمیل ها

اکثر ما احساس می کنیم که در انبوهی از ایمیل ها غرق شده ایم. اگر چه ایمیل، یک ابزار ارتباطی مناسب است، اما غالب اوقات بیش از اندازه از آن استفاده می شود. شما با مدیریت مؤثر آنها می توانید کارآیی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
برای کنترل ایمیل های دریافتی خود، زمان مشخصی را در طول روز برای بررسی و پردازش ایمیل ها تعیین کنید. اگر نگران تأخیر در پاسخ ها هستید، به دیگران بگویید که فقط در زمان معینی ایمیل های خود را چک می کنید و نه به طور پیوسته.
همچنین جعبه دریافت ایمیل های خود را تا حد امکان شفاف نگه دارید؛ بدین منظور، با استفاده از فولدرهای مختلف، ایمیل ها را سازماندهی کنید و ایمیل هایی را که به آنها نیاز ندارید، حذف کنید. در هنگام بررسی ایمیل ها، قانون "دو دقیقه ای" را رعایت کنید، بدین ترتیب که هر ایمیلی را که خواندن و پاسخ دادن به آن، دو دقیقه یا کمتر زمان لازم دارد، همان موقع بخوانید و پاسخ دهید.
ضمناً برای کاهش ایمیل های دریافتی خود می توانید از دیگران بخواهید کمتر برایتان ایمیل بفرستند، و می توانید استراتژی های ارتباطی مناسبی در سازمان خود برقرار نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

معیار استرس هُلمز و راهه

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:31
امیرحسین ستوده بیدختی
معیار استرس هُلمز و راهه

در سال 1967 دو روانپزشک به نام های توماس هُلمز و ریچارد راهه تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا استرس در بیماری افراد نقشی دارد یا خیر. آنها 43 واقعه را که می تواند استرس ایجاد کند، در نظر گرفتند؛ وقایعی مانند: مرگ یک عزیز، ازدواج، طلاق، شکست شغلی، آتش سوزی، بارداری، تغییر در عادات خوردن و خوابیدن، تغییر محل تحصیل، کریسمس، تغییر موقعیت اجتماعی، و ...
این دو روانپزشک، بر روی بیش از 5000 بیمار طبی، مطالعه کردند و از آنها پرسیدند که آیا در طی دو سال گذشته، هیچیک از این وقایع را تجربه کرده اند یا خیر.
به هر واقعه، که آنرا یک واحد تغییر زندگی (LCU) نامیدند، "وزنی" از استرس تخصیص دادند. هر چه بیمار، تعداد بیشتری از این وقایع را تجربه کرده بود، امتیاز بیشتری می گرفت؛ و هر چه امتیاز بیشتر بود و وقایع تجربه شده، وزن بیشتری داشتند، احتمال بیمار شدن فرد، بیشتر می شد.

شما می توانید برای محاسبه امتیاز خود در این آزمون، به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:
www.mindtools.com/pages/article/newTCS_82.htm

توجه داشته باشید که اگر واقعه ای را بیش از یک بار تجربه کرده اید، امتیاز آنرا به تعداد دفعات، به جمع امتیازات خود بیفزایید.

    اگر امتیاز شما بیشتر از 300 باشد، احتمال بیمار شدن شما در آینده نزدیک، زیاد یا بسیار زیاد است.
    اگر امتیازتان بین 150 تا 299 باشد، احتمال بیماری شما در آینده نزدیک، متوسط است.
    اگر امتیازی کمتر از 150 کسب کردید، احتمال اینکه در آینده نزدیک بیمار شوید، اندک است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


در صورتی که در گروه اول یا دوم قرار دارید، توصیه می شود در وهله اول سعی کنید از بحران های زندگی، دوری کنید یا حداقل بکوشید تا آنجا که در اختیار شماست، دو یا چند واقعه، به طور همزمان اتفاق نیفتد؛ مثلاً اگر موقعیت شغلی شما در حال تغییر است، منزل خود را عوض نکنید. 
ارسال شده در:

مدل خرید Kraljic برای سبد پروژه ها

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:29
امیرحسین ستوده بیدختی
مدل خرید Kraljic برای سبد پروژه ها

این مدل که توسط Peter Kraljic تهیه شده، مدلی است عمومی و مفید که شرکت ها در سراسر جهان از آن استفاده کرده اند.
هدف مدل، کمک به خریداران است تا با استفاده از حداکثر قدرت خرید خود، امنیت تدارکات را به حداکثر برسانند و هزینه ها را کاهش دهند. بدین ترتیب تأمین، از یک فعالیت معاملاتی به یک فعالیت استراتژیک تبدیل می شود.
مدل خرید Kraljic شامل چهار مرحله است:

    طبقه بندی خرید: ابتدا تمامی کالاها، قطعات، محصولات و خدماتی را که خریداری می کنید، با توجه به ریسک تأمین و تأثیر منافع بالقوه هر یک، دسته بندی کنید. سپس هر یک از این اقلام را بر روی ماتریس طبقه بندی خرید محصول، که در شکل زیر مشاهده می شود، علامتگذاری نمایید.


    تجزیه و تحلیل بازار: در این مرحله، بررسی کنید که تأمین کنندگان شما چقدر قدرت دارند و شما به عنوان مشتری آنها، چقدر قدرت خرید دارید.

    موقعیت استراتژیک: محصولات و موادی را که در مرحله 1 به عنوان "استراتژیک" تعیین کردید، با توجه به تجزیه و تحلیل قدرت تأمین کننده و خریدار که در مرحله 2 انجام دادید، دسته بندی کنید. بدین منظور می توانید از ماتریس زیر استفاده نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



    برنامه های اقدامات: سرانجام، برنامه های اقدامات را برای هر یک از محصولات و موادی که به طور منظم نیاز دارید، با توجه به اینکه در کجای ماتریس فوق قرار گرفته اند، تهیه کنید.


ارسال شده در:

برنامه ریزی و مدیریت ذی نفعان

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:28
امیرحسین ستوده بیدختی
برنامه ریزی و مدیریت ذی نفعان

هر چه کاری که انجام می دهید و پروژه هایی که اجرا می کنید، بیشتر اهمیت داشته باشند، افراد بیشتر و بیشتری را تحت تأثیر قرار خواهید داد. برخی از این افراد، این قدرت را دارند که پروژه ها و موقعیت شما را تخریت نمایند. برخی دیگر می توانند حامیانی قوی برای کار شما باشند.
مدیریت ذی نفعان، فرآیندی است که از طریق آن، ذی نفعان کلیدی پروژه های خود را شناسایی می کنید و حمایت آنها را به دست می آورید.
تجزیه و تحلیل ذی نفعان، اولین مرحله این امر است. در این مرحله، مهمترین ذی نفعان پروژه خود را شناسایی نموده، شروع می کنید به درک آنها. بدین منظور، ابتدا از طریق توفان فکری، ذی نفعان را تعیین می کنید. سپس آنها را بر اساس قدرت و علایقشان اولویت بندی نموده، این اطلاعات را به صورت ترسیمی، بر روی یک دستگاه مختصات قدرت/ علایق منتقل می کنید. مرحله نهایی در تجزیه و تحلیل ذی نفعان، آن است که درک کنید چه چیزی باعث انگیزش آنها می گردد و چگونه باید بر آنها فائق آیید.
پس از تجزیه و تحلیل ذی نفعان، نوبت به برنامه ریزی ذی نفعان می رسد. این، فرآیندی است که مورد استفاده قرار می دهید تا برنامه ریزی کنید که چگونه ذی نفعان را مدیریت کنید و حمایت آنها را برای پروژه های خود جلب نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


مدیریت مناسب ذی نفعان به شما کمک می کند تا سیاست هایی را که معمولاً با پروژه های بزرگ همراه است، مدیریت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا حمایت لازم برای پروژه های خود را به دست آورید و منبع عمده ای از استرس کاری و پروژه ای را از میان بردارید.

ارسال شده در:

چرا پروژه ها شکست می خورند؟

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:28
امیرحسین ستوده بیدختی
چرا پروژه ها شکست می خورند؟

کِی و چرا یک پروژه، شکست خورده تلقی می شود؟ هنگامی گفته می شود یک پروژه شکست خورده است که آنچه را که لازم بوده، مطابق انتظارات، تحویل نداده باشد. بنابراین، یک پروژه به منظور موفقیت، باید در زمان مقرر، با هزینه و کیفیت تعیین شده، تحویل داده شود؛ و باید منافع تجاری مورد نظر را تأمین نماید.
آیا آنچه که لازمه موفقیت است، واقعاً قطعی و شفاف است؟ متأسفانه موضوع به این سادگی نیست. علت آن، بخش دوم تعریف ما از موفقیت است، یعنی اینکه پروژه باید "مطابق انتظارات" تحویل داده شود.
اگر ذی نفعان کلیدی موافقت کنند که پروژه، بیش از بودجه اولیه خود مصرف کند، هنوز می توان پروژه را موفقیت آمیز دانست. از سوی دیگر، اگر پروژه تمامی آنچه را که در طراحی پروژه با جزئیات، در نظر گرفته شده، تحویل بدهد، باز هم می تواند شکست خورده تلقی گردد، اگر شامل عناصر اساسی مورد نیاز ذی نفعان کلیدی نباشد. عادلانه به نظر نمی رسد، اما موفقیت و شکست پروژه، تنها به واقعیت ها مربوط نمی شود، به آنچه که تحویل داده می شود نیز مربوط نمی گردد؛ بلکه قاطعانه می توان گفت که مربوط می شود به اینکه "پروژه چگونه دیده شود".
برخی از دلایل اصلی شکست پروژه ها عبارتند از:

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    غلط تعریف شدن نیازهای کاری
    عدم امکان تحویل منافع تجاری
    ضعیف بودن اداره پروژه (مدیریت، و پشتیبانی و حمایت از پروژه)
    ضعیف بودن اجرای پروژه
    از میان رفتن توجه افراد بر منافع حاصل از پروژه
    تغییر کردن محیط پروژه


ارسال شده در:
برچسب ها:شکست پروژه ،پروژه ،

کار تیمی، از شعار تا واقعیت

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:27
امیرحسین ستوده بیدختی
کار تیمی، از شعار تا واقعیت

کار تیمی به صورت یک ارزش مثبت در تئوری سازمانی و تشکیل سازمان تلقی می شود. به نظر می آید که آرزوی مدیران سطوح بالا این است که اعضای سازمانشان با به کارگیری این مفهوم هم کارآیی بیشتر داشته باشند و هم سرعت بالاتر در اجرای کارها. اما بیشتر از همه چیز، این مدیران مایلند که همه در سازمانشان با یکدیگر دوست باشند و با محبت و همکاری، وظایفشان را انجام دهند. اگر چنین شود، معلوم است که کمترین مشکلات سازمانی در مواجهه با اختلافات و اولویت بندی ها به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر مدیران امیدوارند با بهره گیری از مفهوم کار تیمی، کار خودشان راحت گردد و مدیری موفق به نظر آیند که علاوه بر مدیریت سازمانی، اشاعه دهنده مفاهیم نو و جدید نیز هستند. اگر چنین باشد کار تیمی بزرگترین تله سازمانی خواهد بود که علاوه بر کاهش سرعت و بهره وری در سازمان، بانی بروز شکاف های عمیق بین اعضای سازمان نیز خواهد شد.
سال ها پیش که در سازمان مدیریت صنعتی تدریس می کردم، با موضوع کار تیمی در سطح انجام پروژه های درسی برخورد داشتم. در بین اساتید، عده ای کار تیمی را بر انجام کار انفرادی ترجیح می دادند و آن نحوه انجام را برتر می دانستند. دلیل و مدرکشان هم این بود که وقتی دانشجویان پروژه ها را به صورت تیمی انجام می دهند، نمره های بالاتر اخذ می کنند. من با این نتیجه گیری موافق نبودم. زاویه دید من این بود که در یک گروه که بر انجام کارشان نظارتی صورت نمی پذیرد، آنکه بهترین دانشجوست، بیشترین بخش پروژه ها را انجام می دهد. لذا گرفتن نمره ای بالاتر بسیار طبیعی است و ربطی به کار تیمی ندارد. در همین حین دانشجویانی که در فرآیند انجام پروژه ها نقش بیشتری را به عهده داشتند، همیشه از گرفتن نمره هایی برابر با دیگر هم تیمی هایشان ناخرسند بودند و به صورت خصوصی از این رویه ها انتقاد می کردند؛ چرا که احساس می کردند حقشان ضایع گردیده است. خرسندی من از این بود که کلاس ها یک زمانی به اتمام می رسند و نیازی نیست که این اختلافات رشد کنند؛ اما در یک سازمان و تشکیلات اداری این احساسات رشد خواهند کرد.
همه با هم خوب باشیم و همه با هم از منافع سازمان بهره ببریم، شعارهای یوتوپیایی و مربوط به زمانی است که منابع به حد وفور در اختیارمان باشد. مثلا شما نمی بینید که کسی نسبت به نفس کشیدن و حتی کیفیت هوای تنفس شده توسط دیگران، حسادت به خرج دهد، چرا که این منبع یعنی هوا به صورت نامحدود در اختیار ماست. اما هنگامی که منابع محدود باشند، دیگر نمی توان با شعار "همه بر روی یک سفره" و "همه با هم" سازمان و تشکیلات را اداره کرد. کمونیست ها همین شعارها را دادند و تاوانش را محرومین پرداخت کردند. کار تیمی، چنانچه موازین و مشخصاتش به صورت مهندسی با درج حداقل هایش طراحی نگردد، منجر به همان نتیجه ای خواهد شد که جوامع کمونیستی با آن مواجه شدند؛ اضمحلال. اما این حداقل ها چیستند؟
به نظر اینجانب برای اینکه تیم در قالب یک مجموعه واحد شکل بگیرد، لازم است تا ابتدا مرحله تفکیک و جداسازی را طی کند. یعنی راه رسیدن به وحدت، رعایت و محترم شمردن کثرت است. وحدت در هدف، و کثرت در مسئولیت. تیم هنگامی موفق است که :

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    بین مسئولیت های اعضای آن همپوشانی نباشد؛
    جمع عمکردهای اعضای آن، به عدد "یک" میل نماید؛
    پروتوکل های ارتباطی بین اعضا در نقاط ارتباطات سازمانی، به صراحت و دقت تعریف شده باشد.

همانگونه که مشخص است، الزامات حداقل برای طراحی یک تیم و تشکیل آن، با طراحی و تشکیل یک سیستم تفاوتی ندارد. اجزا باید شناسایی شوند و رابطه بین آنها در راستای تحقق هدفی مشترک تعریف گردد. در این صورت تیم موفق خواهد شد. اما اگر قرار بر این باشد که حوزه های مسئولیتی اعضای تیم، همپوشانی داشته باشد و یک عمل همیشه توسط فرد تواناتر انجام پذیرد، با سه فاجعه روبرو خواهیم شد:

    فرد ضعیف تر هیچگاه توسعه نمی یابد؛
    جمع توانایی اعضا به سمت "یک" که حد اعلای توانایی سازمانی است، میل نخواهد کرد؛
    فرهنگ وبال بودن و وبال شدن، خود وبال سازمان خواهد شد.

تشکیل یک تیم کارآ و مؤثر، مستلزم رعایت نکات فوق و تحمل سختی های متأثر از این رعایت است. باید اجازه دهیم که اعضای یک سازمان، رشد کنند و این رشد در سایه رعایت حدود مسئولیت و حسابدهی آنان تحقق می یابد و نه به واسطه فضولی در کارشان به بهانه کمک به ایشان . این نوع کمک ها از نوع دوستی خاله خرسه هستند که تنها باعث عقب ماندگی اعضای ضعیف تر سازمان خواهد شد. کار تیمی، ارزشی مثبت است که برای جاری ساختن آن در سازمان باید آستانه های صبر و تحمل را بسیار بالا برد. بدانید که تحقق کار تیمی، به هیچ عنوان امری بدیهی نیست؛ پس شعار ندهیم.


ارسال شده در:

تجزیه و تحلیل شغلی

پنجشنبه 27 آبان 1395
08:25
امیرحسین ستوده بیدختی
تجزیه و تحلیل شغلی

برای اجرای یک تجزیه و تحلیل شغلی، مراحل زیر را دنبال کنید:

    مستندات رسمی شغل مورد نظر را بررسی کنید.
        به تعریف آن شغل، توجه کنید. اهداف و اولویت های کلیدی آنرا شناسایی نمایید.
        به فرم های بازنگری دوره ای عملکرد توجه کنید.
        ببینید برای شغل مورد نظر، چه آموزش هایی در دسترس است.
        به برنامه های تشویقی توجه کنید تا رفتارهایی را که شایسته این تشویق هاست، درک کنید.

    استراتژی و فرهنگ سازمان را درک کنید. دلیل وجودی شغل شما توسط استراتژی سازمان تعیین می شود که معمولاً به صورت جمله ای به عنوان مأموریت سازمان بیان می گردد. همچنین هر سازمان دارای فرهنگ خاص خود می باشد. بررسی کنید که آیا اولویت های شما با این جمله مأموریت، و همچنین فرهنگ سازمانتان سازگاری دارد یا خیر.

    ببینید موفق ترین افراد چه کسانی هستند و چرا موفقند. ممکن است درون یا بیرون سازمان شما افرادی در نقش مشابه شما باشند که به عنوان افرادی بسیار موفق شناخته می شوند. ببینید آنها چگونه کار می کنند، چگونه به این موفقیت رسیده اند و چه مهارت هایی دارند. آنها را سرمشق خود قرار دهید و مهارت های آنها را بیاموزید.

    بررسی کنید که آیا افراد و منابع لازم برای انجام شغل مورد نظر را دارید. آیا افراد، منابع و آموزش های مورد نیاز برای انجام شغل مورد نظر به نحو احسن را در اختیار دارید یا خیر؟ اگر نه، شروع کنید به گردآوری آنها.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    اولویت ها را به تأیید رئیس خود برسانید. اکنون زمان آن رسیده که با رئیس خود در مورد شغل مورد نظر گفتگو کنید و اطمینان حاصل نمایید که به درکی مشترک از آنچه که یک عملکرد خوب در این نقش را تشکیل می دهد، رسیده اید.

    اقدام کنید. حال، دیگر باید بدانید که چه باید بکنید تا در شغل خود به موفقیت برسید. باید مهمترین چیزها و چیزهای کم اهمیت را بشناسید. در صورت امکان، فعالیت های کم اهمیت را حذف کنید. اگر برای انجام وظایف شغلی خود به منابع و آموزش های بیشتر نیاز دارید، برای آنها مذاکره کنید.
ارسال شده در:

وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395


وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب آبان 1395,
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|