تبلیغات
وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب بهمن 1395

درحال مشاهده: وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب بهمن 1395


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

چگونگی تغییر دادن برنامه پروژه

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:57
امیرحسین ستوده بیدختی
چگونگی تغییر دادن برنامه پروژه

    تأیید کنید که تغییر، مناسب است. ابتدا به این تشخیص برسید که برنامه کامل پروژه، چیزی است که در حال حاضر مناسب نیازهای شماست. به محض اینکه پروژه تغییر کرد، برنامه هم باید تغییر کند تا با نیازهای جدید، سازگار گردد.

    تغییر را شناسایی کنید. تغییری را که مد نظر است، به طور شفاف مشخص نمایید. ممکن است منشأ آن، یکی از اعضای تیم، مشتری، یا حامی مالی پروژه باشد. مطمئن شوید که آنچه را که می خواهند انجام شود، کاملاً درک کرده اید. درخواست تغییر ممکن است به شکل های مختلف به مدیر پروژه برسد؛ مثلاً از طریق فرم درخواست تغییر، توسط ایمیل، یا به صورت محاوره ای. تمامی درخواست های تغییر را در یک محل مرکزی، ثبت کنید تا سابقه ای از آنچه خواسته شده، درخواست کننده چه کسی بوده، و منجر به چه تصمیمی گردیده، داشته باشید.

    تأثیر تغییر را بررسی کنید. هنگامی که تصوری شفاف از تغییر مورد نظر داشته باشید، می توانید به این موضوع بپردازید که چه تأثیری بر پروژه خواهد داشت. تأثیرات احتمالی می تواند بر بودجه پروژه، منافع، زمانبندی، منابع، ریسک ها، یا سایر موارد باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    تصمیم بگیرید. اکنون تمامی داده های لازم جهت تصمیم گیری در مورد تغییر را در اختیار دارید. شما می توانید:
        تغییر را تصویب کنید.
        تغییر را با پیش بینی های احتیاطی یا شرایط ویژه تصویب نمایید.
        تغییر را برای مباحثات یا اقدامات بعدی به تعویق بیندازید.
        تغییر را رد کنید.
    نتیجه هر چه باشد، باید به اطلاع فرد درخواست کننده و اعضای تیم، رسانده شود.

    مدارک پروژه را به روز رسانی کنید. با استفاده از اطلاعات مرحله 3، فعالیت های جدید را به برنامه زمانبندی پروژه بیفزایید. منابع را به آن فعالیت ها تخصیص دهید. بودجه را بازنگری کنید. سایر مدارک لازم را، جهت انعکاس تغییر، به روز رسانی نمایید.

    برنامه کامل جدید را منتشر کنید. اعضای تیم و سایر افراد درگیر را از تغییر مطلع سازید. اجازه بدهید که همه بدانند برنامه پروژه، اکنون مجدداً کامل شده است.
ارسال شده در:

دعای چوپان

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:54
امیرحسین ستوده بیدختی
دعای چوپان

مردی با پدرش در سفر بود که پدرش از دنیا رفت. از چوپانی در آن حوالی پرسید: "چه کسی بر مرده های شما نماز می خواند؟".
چوپان گفت: "ما شخص خاصی برای این کار نداریم. خودم نماز آنها را می خوانم.".
مرد گفت: "خوب، لطف کن نماز پدر مرا هم بخوان!".
چوپان مقابل جنازه ایستاد و چند جمله ای زمزمه کرد و گفت: "نمازش تمام شد!".
مرد که تعجب کرده بود، گفت: "این چه نمازی بود؟".
چوپان گفت: "بهتر از این بلد نبودم.".
مرد ناچار پدر را دفن کرد و رفت. شب هنگام، در عالم رؤیا پدرش را دید که روزگار خوبی دارد. از او پرسید: "چه شد که اینگونه راحت و آسوده ای؟".
پدرش گفت: "هر چه دارم از دعای آن چوپان دارم!".
مرد، فردای آن روز به سراغ چوپان رفت و از او خواست تا بگوید که در کنار جنازه پدرش چه کرده و چه دعایی خوانده است.
چوپان گفت: "وقتی کنار جنازه آمدم و ارتباطی میان من و خداوند برقرار شد، با خدا گفتم: "خدایا اگر این مرد، امشب مهمان من بود، یک گوسفند برایش زمین می زدم. حالا این مرد، امشب مهمان توست. ببینم تو با او چگونه رفتار می کنی؟".

(منبع: سایت یکی بود)

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management






ارسال شده در:
برچسب ها:داستان ،داستانک ،

استفاده مؤثر از LinkedIn

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:54
امیرحسین ستوده بیدختی
استفاده مؤثر از LinkedIn

LinkedIn در وهله اول، یک وبسایت شبکه حرفه ای است. اگر چه بعضی از افراد از آن برای جستجوی کار و استخدام استفاده می کنند، این سایت عمدتاً به شما کمک می کند که با همکاران گذشته و مشتریان یا کارفرمایان بالقوه در تماس باشید و شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید.
با استفاده از ابزارهایی همچون پاسخ ها و گروه های LinkedIn می توانید میان خود و آنهایی که در شبکه شما هستند، اعتماد ایجاد کنید و اعتبار خود را بهبود بخشید؛ و در عین حال از اخبار روز و آخرین پیشرفت های حرفه خود باخبر گردید.
LinkedIn می تواند به سازمان شما هم کمک کند تا محصولات و نام تجاری خود را بیشتر در معرض دید عموم قرار دهد؛ و می تواند در مورد سازمان های دیگر از جمله شرکای بالقوه، مشتریان و رقبا به شما اطلاعات بدهد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management






ارسال شده در:

محاکمه دزد نان

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:54
امیرحسین ستوده بیدختی
محاکمه دزد نان

در یکی از شهرهای کانادا پیرمردی را به دادگاه احضار کردند، به خاﻃر دزدیدن نان. پیرمرد به اشتباهش اعتراف کرد ولی در توجیه کارش گفت: "خیلی گرسنه بودم و نزدیک بود بمیرم".
قاضی گفت: "تو خودت می دانی که دزد هستی و من ده دﻻر تو را جریمه خواهم کرد؛ اما می دانم که توان پرداخت آنرا نداری، به همین خاﻃر من به جای تو پرداخت می کنم".
در ﺁن لحظه همه سکوت کردند و دیدند که قاضی ده دﻻر از جیب خود درﺁورد و درخواست کرد که بابت حکم پیرمرد پرداخت شود.
سپس ایستاد و به حاضرین در دادگاه نگاهی کرد و گفت: "همه شما محکوم هستید و باید ده دﻻر جریمه پرداخت کنید، ﭼون در شهری زندگی می کنید که فقیری مجبور می شود یک نان دزدی کند".
در آن جلسه دادگاه حدود پانصد دﻻر جمع شد که قاضی آنرا به پیرمرد بخشید.

(منبع: سایت یکی بود)

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management






ارسال شده در:
برچسب ها:داستان ،داستانک ،

7 عنصر یک برنامه مدیریت ریسک

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:52
امیرحسین ستوده بیدختی
7 عنصر یک برنامه مدیریت ریسک

برنامه مدیریت ریسک، تشریح می کند که چگونه ریسک های پروژه را تعریف و مدیریت می کنید. این سند، ریسک ها و پاسخ به آنها را تشریح نمی کند؛ بلکه فرآیندها و تکنیک هایی را که برای تعریف ریسک ها و پاسخ به آنها مورد استفاده قرار خواهید داد، تعریف می نماید. اطلاعات این برنامه عبارتند از:

    نقش ها و مسئولیت ها: نقش های هدایت کننده و پشتیبان در فرآیند مدیریت ریسک را شرح می دهد. معمولاً مسئولیت کلی مدیریت ریسک بر عهده مدیر پروژه است، مگر اینکه تیم آنقدر بزرگ باشد که یک متخصص ریسک داشته باشد.

    بودجه بندی: در مورد بودجه شما برای مدیریت ریسک پروژه بحث می کند. می تواند شامل فرآیند مورد استفاده برای برآورد بودجه مدیریت ریسک نیز باشد.

    زمانبندی: تعریف می کند که ارزیابی اولیه ریسک چه موقع انجام خواهد شد، و فرآیند مدیریت ریسک در طی چرخه عمر پروژه، هر چند وقت یک بار به اجرا در خواهد آمد.

    امتیازدهی و تفسیر: شما باید شیوه های مناسب امتیازدهی به ریسک ها و تفسیر آنها را برای انواع ریسک های کمی و کیفی تعریف کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    آستانه ها: سطح آستانه عبارت است از اینکه چگونه تعیین می کنید که کدام ریسک آنقدر مهم است که در مورد آن اقدامی صورت گیرد. آستانه های ریسک ممکن است برای مدیر پروژه، کارفرما، و حامی مالی پروژه، متفاوت باشد.

    ارتباطات: توضیح می دهد که اطلاعات ریسک چگونه مستند خواهد شد و چگونه منتقل و منتشر خواهد گردید. این اطلاعات شامل خودِ ریسک ها، پاسخ به آنها و وضعیت ریسک ها می باشد.

    پیگیری و حسابرسی: اینکه چگونه تمامی جنبه های فعالیت های ریسک، ثبت و ذخیره خواهد شد تا برای پروژه فعلی، نیازهای آینده، و درس های آموخته شده، قابل استفاده باشد، باید مستند و مکتوب گردد. همچنین باید تشریح شود که آیا فرآیندهای ریسک، مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت یا خیر، و چگونه.


ارسال شده در:

آگاهی فکری، تفکر منطقی و تفکر مثبت

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:52
امیرحسین ستوده بیدختی
آگاهی فکری، تفکر منطقی و تفکر مثبت

این مجموعه از ابزارها به شما کمک می کند که استرس ناشی از تفکر منفی را مدیریت و با آن مقابله کنید.
آگاهی فکری به شما کمک می کند که تفکر منفی، خاطرات ناخوشایند و سوء تعبیر از موقعیت ها را، که می تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد و اعتماد به نفش شما را تخریب نماید، درک کنید.
تفکر منطقی، تکنیکی است که کمک می کند این افکار منفی را به چالش بکشید؛ و یا از آنها درس بگیرید، یا آنها را به عنوان افکار نادرست رد کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


پس از آن، تفکر مثبت برای ایجاد اظهارات مثبت، مورد استفاده قرار می گیرد که می توانید از این اظهارات برای مقابله با افکار منفی استفاده کنید. این اظهارات، افکار منفی را خنثی می کنند و به شما اعتماد به نفس می بخشند. همچنین برای پیدا کردن فرصت هایی که تقریباً همواره در شرایط دشوار، کم و بیش وجود دارند، به کار می آیند. 
ارسال شده در:

6 مرحله برای ایجاد کارت امتیازی پروژه

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:50
امیرحسین ستوده بیدختی
6 مرحله برای ایجاد کارت امتیازی پروژه

از آنجا که معمولاً معیارهای ذهنی و ناگفته ای برای موفقیت پروژه وجود دارد، پس از اتمام پروژه ممکن است میان تیم پروژه و حامی مالی آن، در مورد اینکه پروژه کاملاً موفق بوده است یا خیر، اختلاف نظر پدید آید.
یک رویکرد بهتر، ایجاد یک کارت امتیازی تاکتیکی برای پروژه است که معیارهایی را برای اعتبار بخشیدن به موفقیت پروژه در بر داشته باشد. در این صورت، بحث بر سر موفقیت پروژه، مبتنی بر واقعیات خواهد بود نه نظرات شخصی. مراحل ایجاد کارت امتیازی پروژه عبارتند از:

    شناسایی معیارهای موفقیت: لازم است تیم پروژه و حامی مالی آن، در مورد معیارهای موفقیت به توافق برسند.

    تخصیص اندازه های بالقوه: از طریق توفان فکری تعیین کنید که معیارهای فوق باید دارای چه اندازه هایی باشند تا مشخص شود که پروژه موفق بوده است.

    جستجو برای تعادل: فهرست اندازه های بالقوه را باید بتوان به گونه ای دسته بندی کرد که دیدگاهی متعادل از پروژه را نشان دهد، نه فقط یک جنبه از آنرا (مثلاً جنبه مالی). به طور کلی این جنبه ها می تواند شامل مواردی باشد همچون: هزینه، مدت زمان، کیفیت اقلام قابل تحویل، رضایت کارفرما از اقلام قابل تحویل تولید شده، تعالی عملکرد، و ایمنی.

    اولویت بندی فهرست متعادل معیارها: بسته به تعداد معیارهایی که شناسایی کرده اید، فهرست آنها را اولویت بندی کنید تا فقط معیارهایی را شامل شود که جمع آوری اطلاعات آنها دارای کمترین هزینه بوده، بیشترین ارزش را برای پروژه فراهم آورد. یک کارت امتیازی خوب می تواند شامل 5 الی 8 معیار کلی باشد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    تنظیم مقادیر هدف: میزان موفقیت، از مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر هدف از پیش تعیین شده، مشخص می گردد.

    اضافه کردن جزئیات به برنامه زمانبندی: تعیین کنید که برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد هر یک از معیارها، چه فعالیت های ویژه ای لازم است؛ سپس آن فعالیت ها را به برنامه زمانبندی بیفزایید.


ارسال شده در:

روش های آسان برای مدیریت فعالیت های پروژه

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:49
امیرحسین ستوده بیدختی
روش های آسان برای مدیریت فعالیت های پروژه

    یک To-Do-List داشته باشید. یادداشت های چسبانی که روی صفحه نمایشگر کامپیوترتان چسبانده اید، فهرستی که روی تبلتتان ایجاد کرده اید، یادداشت هایی که عجولانه بر روی تکه ای کاغذ نوشته اید، ... همه را فراموش کنید؛ شما به یک To-Do-List احتیاج دارید. استفاده از یک نرم افزار آنلاین یا یک برنامه کاربردی (App) بر روی گوشی تلفن همراهتان، بهترین راه است.

    فعالیت های خود را اولویت بندی کنید. تهیه فهرست فعالیت ها کمک بزرگی است، اما لازم است به این فهرست طولانی، رسیدگی کنید. فعالیت های خود را بر اساس میزان ضرورت و اهمیت آنها اولویت بندی کنید. توجه داشته باشید که یک فعالیت می تواند هم ضروری باشد و هم مهم؛ و دیگر اینکه اولویت فعالیت ها می تواند از روزی به روز دیگر، تغییر نماید.

    فعالیت ها را برای افراد دیگر ثبت کنید. یکی از بزرگترین چالش های مدیران پروژه، حصول اطمینان از انجام کارها توسط دیگران است. وضعیت فعالیت ها را در نرم افزار مدیریت پروژه خود ثبت کنید تا نرم افزار بتواند با استفاده از ویژگی های پیگیری فعالیت های خود، در تخصیص فعالیت ها به افراد، از آن اطلاعات استفاده کند و آنرا در To-Do-List ایشان منعکس نماید.

    زمان خود را پیگیری کنید. استفاده از تایم شیت ها برای پیگیری زمانتان، روش خوبی برای مدیریت فعالیت های شماست؛ زیرا به شما کمک می کند که کاملاً ببینید در طی روز، وقت خود را کجا صرف کرده اید و این اطلاعات به شما امکان می دهد که به طور مؤثر اولویت بندی نمایید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    کارها را واگذار کنید. ببینید چه فعالیت هایی را می توانید به دیگران واگذار نمایید. با این کار هم از فهرست فعالیت های خود خواهید کاست و هم به سایر اعضای تیم فرصت خواهید داد که مهارت های خود را توسعه دهند و چیزهای تازه ای بیاموزند.
ارسال شده در:

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:48
امیرحسین ستوده بیدختی
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، یک روش مفید فکر کردن به راه هایی است که از طریق آنها می توانید به مشتریان خود، ارزش ارائه کنید، و همچنین روشی است مفید برای بررسی تمامی آنچه که می توانید انجام دهید تا آن ارزش به حداکثر برسد.
این تجزیه و تحلیل به شکل یک فرآیند سه مرحله ای، صورت می گیرد:

    تجزیه و تحلیل فعالیت: که در آن، فعالیت هایی را که به تحویل کالا یا خدمات شما کمک می کند، شناسایی می کنید.

    تجزیه و تحلیل ارزش: که در آن، چیزهایی را که در شیوه انجام هر فعالیت توسط شما، برای مشتریانتان با ارزش است، شناسایی می کنید، و سپس تغییرات مورد نیاز را به عمل می آورید.

    ارزیابی و برنامه ریزی: در این مرحله، تصمیم می گیرید که چه تغییراتی را اِعمال کنید و برنامه ریزی می کنید که چگونه این اقدامات را انجام خواهید داد.

با استفاده از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش و با دنبال کردن آن تا مرحله عمل، می توانید در چیزهایی که واقعاً برای مشتریانتان اهمیت دارد، به برتری برسید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


ارسال شده در:

متوقف کن- ادامه بده- شروع کن

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:48
امیرحسین ستوده بیدختی
متوقف کن- ادامه بده- شروع کن

گرفتن فیدبک برای رشد حرفه ای ما امری ضروری است، زیرا کمک می کند که مهارت هایی را که برای موفقیت به آنها نیاز داریم، شناسایی کنیم و بیاموزیم. اما درخواست فیدبک می تواند دلهره آور باشد، خصوصاً زمانی که احتمال می دهیم کاملاً مثبت نباشد.
"متوقف کن- ادامه بده- شروع کن" یک روش ساده برای جمع آوری راهنمایی و فیدبک، با استفاده از سه پرسش ساده زیر، است:

    چه کارهایی را باید متوقف کنم؟
    چه کارهایی را باید ادامه بدهم؟
    چه کارهایی را باید شروع کنم؟

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


شما می توانید از این ابزار برای فیدبک گرفتن در مورد کار خودتان استفاده کنید. با این حال، برای فیدبک دادن به دیگران، یا برای بهبود یک رابطه آموزشی یا مربیگری نیز مفید است. 
ارسال شده در:
برچسب ها:فیدبک ،بازخورد ،

5 مرحله ساده برای استخدام کارکنان مناسب

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:46
امیرحسین ستوده بیدختی
5 مرحله ساده برای استخدام کارکنان مناسب

    نقش ها و مسئولیت ها را تعریف کنید. تعریف مناسب نقش ها و مسئولیت ها، مهمترین مرحله در استخدام کارکنان جدید است. شما باید سندی به عنوان شرح شغل ایجاد کنید که موارد زیر را تشریح نماید:
        هدف و مسئولیت های نقش مورد نظر
        مهارت ها، تجربیات و صلاحیت های لازم
        معیارهای عملکرد و تناسب با تیم
        حقوق و دستمزد، نرخ، حق مأموریت و سایر مزایا
        محیط کار و شرایط ویژه
    احتمالاً چندین داوطلب خواهید داشت؛ پس لازم است معیار مورد استفاده برای انتخاب فرد مناسب را نیز مستند کنید.

    برترین داوطلبان را بیابید. برای نقش مورد نظر، هم در داخل و هم در خارج سازمان، آگهی بدهید. مسئولیت های کلیدی را به طور مشخص، فهرست کنید. چالش ها و نیازهای خاص را نیز متذکر شوید.

    داوطلبان را انتخاب کنید و با آنها مصاحبه نمایید. با استفاده از معیار انتخاب خود، افراد مناسب را برگزینید و با آنها مصاحبه کنید. از قبل خود را برای هر مصاحبه آماده نمایید و در صورتی که با بیش از 3 نفر مصاحبه می کنید، حتماً در طول مصاحبه یادداشت بردارید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    غربالگری بیشتری انجام دهید. بعضی از شیوه های آزمودن داوطلبان منتخب، عبارتند از:
        انجام آزمون های شخصیت، صلاحیت، و آزمون عددی.
        از آنها بخواهید کار خاصی را انجام دهند؛ مثلاً اگر یک برنامه نویس استخدام می کنید، از آنها بخواهید یک برنامه نمونه بنویسند.
        مصاحبه ای دیگر با حضور مدیریت انجام دهید.
        آنها را به ملاقات تیم ببرید و به تیم اجازه بدهید که از آنها سؤال کنند.
        آنها را برای ناهار، نزد تیم خود دعوت کنید و ببینید چگونه معاشرت می کنند.
        سه مرجع حرفه ای از کارفرمایان گذشته آنها را جستجو کنید.

    داوطلب مناسب را انتخاب کنید. بر اساس مصاحبه و آزمون های اضافی، اکنون باید فرد مناسب برای شغل مورد نظر را برگزینید. معمولاً این کار به صورت یک تصمیم گیری گروهی توسط افراد درگیر در مصاحبه و آزمون ها انجام می شود.
ارسال شده در:

مدل دیسیپلین های ارزش

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:46
امیرحسین ستوده بیدختی
مدل دیسیپلین های ارزش

اگر تیم یا سازمان شما خدمت یا محصولی را ارائه می دهد، برای آنکه موفق باشید، مجبورید "ارزشی" را به مشتریان خود تحویل دهید.
ارزش برای مشتراین مختلف، معانی متفاوتی دارد؛ مثلاً در خرید یک گوشی موبایل، ممکن است یک مشتری یک گوشی بدون زواید با قیمت پایین بخواهد و دیگری یک گوشی با عملکردهای جالب هر چند کمی گرانتر.
اگر چه امکان ارائه ارزش به شیوه های بسیار مختلفی وجود دارد، سازمان ها مایلند در تحویل ارزش، بر روی زمینه هایی خاص تمرکز داشته باشند. گذشته از اینها، بعید است که کسی بتواند همیشه همه افراد را راضی کند. بنابراین لازم است برای تحویل ارزش به مشتریان خود، بهترین شیوه را برگزینید.
یکی از راه های انجام این کار، استفاده از مدل دیسیپلین های ارزش است. این مدل برمبنای اینکه مشتریان شما چه تعریفی برای ارزش قائل هستند، سه گزینه یا دیسیپلین را تعریف می کند:

    برتری عملیاتی: بر مبنای ارائه محصولات با پایین ترین قیمت استوار است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    رهبری محصول: بر اساس تمایز و نوآوری استوار است.

    صمیمیت مشتری: مبنای آن، خدمات و انعطاف پذیری است.

این مدل بیان می کند که یک سازمان، به عنوان بخشی از استراتژی کلی خود، باید بر یکی از این دیسیپلین ها تمرکز داشته باشد.
همچون سایر مدل های استراتژی عمومی، در استفاده از این مدل، منعطف باشید به گونه ای که بتوانید آنرا با شرایط خاص خود وفق دهید، و در صورت لزوم از انحراف از آن نترسید.


ارسال شده در:
برچسب ها:مدل ،دیسیپلین ،ارزش ،

مدیریت زمان

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:44
امیرحسین ستوده بیدختی
 طبق تعریف، مدیریت زمان عبارت است از فرآیند سازماندهی و برنامه ریزی اینکه چگونه اوقات خود را مابین فعالیت های خاص، تقسیم کنید. مدیریت خوب زمان، شما را قادر می سازد که هوشمندانه تر کار کنید- نه سخت تر- به گونه ای که در زمان کمتر، کار بیشتری را به انجام برسانید، حتی اگر از نظر زمان در تنگنا باشید و فشار زیادی را متحمل شوید. قصور در مدیریت زمان، کارآیی شما را خدشه دار می کند و موجب استرس می گردد.
همه ما در یک شبانه روز، 24 ساعت زمان داریم، پس چگونه است که برخی از افراد نسبت به دیگران دستاوردهای خیلی بیشتری کسب می کنند؟ پاسخ، مدیریت خوب زمان است.
با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان (که در شماره های بعدی به آنها خواهیم پرداخت) می توانید عملکرد خود را بهبود بخشید و کارآیی خود را ارتقا دهید.
مدیریت خوب زمان به یک تغییر مهم در نگرش شما نیاز دارد: تمرکز بر نتایج به جای تمرکز بر فعالیت ها. به یاد داشته باشید که مشغول بودن به معنای کارآمد بودن نیست.
صرف اندکی وقت برای یادگیری تکنیک های مدیریت زمان، منافع عظیمی برای شما و کسب و کارتان خواهد داشت.
 مدیریت زمان، یک مهارت ضروری است که کمک می کند تا کارهای خود را تحت کنترل داشته باشیم، و در عین حال کمک می کند که استرس را در پایین ترین سطح نگه داریم.
همه ما آرزو می کنیم که ایکاش در هر روز، دو ساعت بیشتر وقت داشتیم؛ اما این که امکانپذیر نیست، پس لازم است هوشمندانه تر بر روی مواردی کار کنیم که دارای بالاترین اولویت ها هستند، و سپس یک برنامه زمانبندی تهیه کنیم که منعکس کننده اولویت های کاری و شخصی ما باشد.
بدین ترتیب می توانیم کارهای خود را به گونه ای متمرکزتر و مؤثرتر به انجام برسانیم، و واقعاً به اهداف، رؤیاها و آرزوهایی که بیشتر برایمان اهمیت دارند، دست یابیم.


ابتدا لازم است بدانیم که تا چه حد در زمینه های مختلف مدیریت زمان، مهارت داریم. سپس بر آن اساس، مهارت های خود را تکمیل یا تقویت کنیم. زمینه های مختلف مدیریت زمان عبارتند از:

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    هدف گذاری
    اولویت بندی
    مدیریت وقفه ها
    به تعویق انداختن ها
    زمانبندی

برای آگاهی یافتن از میزان مهارت های خود در موارد فوق، می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید و به پرسش های چند گزینه ای آن پاسخ دهید:
www.mindtools.com/pages/article/newHTE_88.htm

برگه های ثبت فعالیت ها

برگه های ثبت فعالیت ها ابزارهای مفیدی هستند برای تجزیه و تحلیل نحوه استفاده شما از زمان. آنها به شما کمک می کنند که تغییرات انرژی، هشیاری، و اثربخشی خود در طی روز را پیگیری کنید و فعالیت هایی را که باعث اتلاف وقتتان می شود، حذف نمایید، به طوری که بتوانید مؤثرتر باشید.
شما با تجزیه و تحلیل برگه ثبت فعالیت های خود باید بتوانید:

    از طریق حذف یا واگذار کردن فعالیت های کم ارزش، بهره وری خود را افزایش دهید.
    درزمانبندی کارهایتان، اوقاتی از روز را به فعالیتهای پرچالش اختصاص دهید که بهترین احساس را دارید.
    تعداد دفعاتی را که نوع فعالیت های خود را تغییر می دهید، به حداقل برسانید.
    زمانی را که صرف کارهای شخصی می کنید، کاهش دهید.

ارسال شده در:

مهارت های مردمی

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:41
امیرحسین ستوده بیدختی
مهارت های مردمی

مهارت های مردمی، اگر بخوبی توسعه یابد، به شما امکان می دهد که: در سطح فردی، ارتباطات مؤثر برقرار کنید؛ تضادها را به گونه ای مثبت، مدیریت نمایید؛ برای پیدا کردن راه حل ها و رسیدن به توافق، فعالانه با دیگران همکاری کنید؛ و باصداقت و اخلاق کار کنید تا به دیگران انگیزه بدهید و برایشان الهام بخش باشید.
مهارت های مردمی را می توان آموخت و توسعه داد. حتی فنی ترین افراد هم می توانند مهارت های مردمی را به مجموعه مهارت های خود بیفزایند.
بهتر از همه اینکه، مهارت های مردمی به محل کار محدود نمی شود. اگر فعالانه بر روی این مهارت ها کار کنید، همه جنبه های زندگی حرفه ای و شخصی شما را غنی خواهد ساخت.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management



ارسال شده در:

مؤثر بودن یا نبودن، سؤال برنامه ریزی این است

یکشنبه 17 بهمن 1395
07:37
امیرحسین ستوده بیدختی
مؤثر بودن یا نبودن، سؤال برنامه ریزی این است

طراحی سیستم مدیریت پروژه های شرکتی معظم و بسیار مدرن در اراک بر عهده من بود. به همین مناسبت هر هفته به کارخانه رفته، در مورد نحوه انجام و گردش کار تفحص می کردم. در همین دوره بود که متوجه شدم مدیر عامل شرکت، همراه با تمامی مدیران پروژه، روزهای دوشنبه هر هفته در محل کارخانه جلسه بررسی برنامه های پروژه ها را برگزار می کند. زمان حضور من در کارخانه روزهای سه شنبه بود. در روزی که من در کارخانه بودم، به سختی می توانستم مدیر پروژه ای را پیدا کنم تا در مورد محدوده کارش قدری اطلاعات به دست آورم. به نظر می رسید که جلسه طولانی روزهای دوشنبه به قدری بر مدیران فشار می آورد، و حدس من این بود که دستاورد این جلسات به قدری احساس پیشرفت در کار بین حضار ایجاد می کرد، که مدیران پروژه فکر می کردند که واقعاً کاری انجام شده است و اینک نیاز به استراحت دارند. هر هفته همین برنامه بود، و من متوجه شدم که این جلسات برنامه ریزی بی شباهت به دارونماها و یا همان پلاسیبوها نیست. همانگونه که پلاسیبوها هیچ اثر دارویی ندارند، این جلسات نیز هیچ اثری بر پروژه ها نداشتند، اما به مانند پلاسیبوها این حس را در شرکت کنندگان ایجاد می کردند که با برگزاری این جلسات، واقعاً پروژه به پیش خواهد رفت. تفاوت جلسات فوق با داروهای پلاسیبو در این بود که داروها در بسیاری از اوقات اثری مطلوب بر بیماران می گذارند، در حالیکه این جلسات هیچگاه اثر مطلوب بر پروژه نمی گذارد- جلسات برنامه ریزی غیرمؤثر. اما درد کجا بود؟
برنامه ریزی طبق تعریف، تصمیم گیری در زمان حال است برای آنچه که می خواهیم در آینده انجام دهیم. این تعریف به درستی اهمیت برنامه ریزی و اثربخشی آنرا تشریح می کند. از قدیم گفته بودند وقت طلاست. حال از طریق برنامه ریزی، هر مرجعی می توانست طلا بخرد! تفاوت بین زمان حال و آینده، که در اصطلاح به آن لید تایم گفته می شود،‌ فضا و دوره ای را در اختیار ذینفعان قرار می دهد که خود را برای اجرای آن تصمیمی که در زمان حال برای انجام در آینده گرفته اند، آماده سازند. لذا اثربخشی برنامه ریزی در گرو تشخیص این فضای لید تایم و انجام تمامی فعالیت های آماده سازی جهت اجرایی کردن تصمیماتی است که گرفته شده است. بدون اجرا کردن فعالیت های آماده سازی، انجام تصمیمات غیرممکن خواهد بود. در نتیجه ضمن اینکه برنامه ریزی صورت پذیرفته، اما به دلیل قصور در انجام نیازهای آماده سازی، اجرای تصمیمات ممکن نیست و برنامه ریزی عملاً غیرمؤثر خواهد بود.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


یکی از روش های معمول برنامه ریزی در سیستم های تولیدی، MRP است. در این روش، بر اساس سیاهه مواد از محصول نهایی شروع کرده، با احتساب لیدتایم، زمان شروع ساخت و یا خرید هر قطعه را پیش بینی و به صورت سیستمی و از طریق مستندات، دستورات خرید و ساخت را صادر می کنند. به نظر من می رسد که چنین سیستمی را در محدوده مدیریت پروژه ها نیز نیاز داریم. یعنی با فرض اینکه فرآیند برنامه ریزی صورت پذیرفته و مشخص گشته که چه کارهایی در چه زمان هایی باید انجام گردد، بلافاصله باید به پیشنیازهای لجستیکی انجام کارها پرداخته شده، لیدتایم هرکدام تعیین شود و در نهایت منجر به صدور دستورات تأمین این پیشنیازها گردد. مثلاً شما قرار می گذارید که از اول ماه آینده کارهای لوله کشی واحد پتروشیمی خود را شروع کنید. اما برای اینکه این کار در زمان معین خود میسرگردد، لازم است که قبلاً WPS انتخاب شده باشد. علاوه بر آن، جوشکارها تعیین شده و پس از تست PQR گواهینامه های لازم را اخذ کرده باشند. دستگاه های جوش و لوازم جوشکاری تأمین شده باشد. مواد جوشکاری (الکترود) خریداری شده باشد. سازمان جوشکاری، از سرپرست تا مدیران، تشکیل شده باشد. مستندات کنترل کیفیت و نحوه انجام آن بین تمامی ذینفعان یکی شده باشد. اگر تمامی این کارها انجام شده باشند آنگاه می توان از اول ماه آینده کارهای جوشکاری را شروع کرد. اما اگر تنها بر روی کاغذ یک خط در گانت گنجانده شود که اعلام می کند از اول ماه عملیات جوشکاری قرار است شروع گردد،‌ با رسیدن اول ماه باید منتظر داد و بیداد کارفرما بود و دنبال دلایل توجیهی بنی اسرائیلی گشت. برنامه ریزی با تمامی محسناتی که دارد، اگر به صورت مؤثر اجرا نشود، در بهترین حالت یک پلاسیبو (دارونما) است، که اتفاقاً هیچوقت منجر به بهبود وضعیت پروژه نمی گردد. تأثیر عملی برنامه ریزی در گرو رسیدگی به فراهم نمودن پیشنیازهای اجرایی آن است.




ارسال شده در:
برچسب ها:برنامه ،برنامه ریزی ،

وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب بهمن 1395


وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران - مطالب بهمن 1395,
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|